2019. október 20., vasárnap , Vendel

1055 Bp., Szalay u. 10–14.

Tel.: (+36-1) 235-7200

Fax: (+36-1) 235-7202

magyar english
Elfelejtett jelszó

Intézeti folyóiratok

Köznevelés
Új Pedagógiai Szemle
Educatio
Könyv és nevelés
Kattintson ide a rendeléshez!
Tudástár >> Új Pedagógiai Szemle 2001 január

www.oki.hu

2009. június 17.

www.oki.hu

w Vitafórumok w honlapelemzés w

Az internetes vitafórumoknak vannak lelkes hívei, és vannak elszánt ellenfelei is. Az egyik tábor a szabad együttgondolkodás terét ünnepli bennük, a másik ellenben a névtelen nagyszájúskodás és felületesség újabb melegágyát látja létezésükben. A végletes ítéletek a szükségtelen általánosítás szülöttei: könnyen lehet, hogy feltétlen hívei nem tévedtek még olyan fórumra, amelyről egy idő után meg lehet állapítani, hogy merő időpocsékolás; az ellenzőkről pedig gyakran kiderül, hogy csak hallomás után ítélnek vagy első kellemetlen élményük után feladták a további próbálkozást. Mindezt csak azért írom le, mert az év közepén egyszer már beharangoztuk, hogy vitafórumok indulnak az OKI-honlapon, ám saját kételyeink, bizonytalanságaink azt eredményezték, hogy csak mostanra jutottunk el a valódi kezdésig.

Február elejétől három témában (topicban) lehet vitatkozni honlapunkon. Nem csak szakmai beszélgetést akarunk indítani; jó lenne elérni, hogy a szakemberek tanulhassanak a külső szemlélők meglátásaiból, és a témában laikusok közvetlenül juthassanak olyan információkhoz, amelyek árnyaltabbá tehetik a közoktatásban lejátszódó folyamatok sokszor sarkított, felületes megítélését.

Az egyik topicban a kerettanterv körüli gondok, gondolatok, kérdések vitathatók meg. Az új tanterv szeptemberi bevezetéséig már nincs túl sok idő, megvitatni való azonban akad még bőven.

A magyar közoktatás egyik legsürgetőbb feladata, hogy biztosítsa azokat a feltételeket, amelyek segítenék a magyarországi roma népességet, hogy képzettségben megközelítsék, majd elérjék a magyar társadalom átlagát. Az eddigi kísérletek, programok még nem mutatnak megnyugtató eredményt. Ha a közös gondolkodás ezen a témán egy kicsit is közelebb visz a megoldás(ok)hoz, akkor elértük célunkat. Külön megtiszteltetésnek vennénk, ha minél több roma honfitársunk véleményét is megismerhetnénk a fórumon - nem csak ebben a témában.

Több mint tíz éve kezdték meg működésüket hazánkban az első alternatív iskolák. Mostanra nem érezzük őket már újnak, bizonyos mértékig beépültek a magyar oktatási rendszerbe, talán egy kicsit meg is feledkeztünk róluk. Tíz év elteltével már kellő tapasztalat gyűlt össze ahhoz, hogy a pedagógusoknak, diákoknak, szülőknek egyaránt érdemes legyen megosztaniuk azokat. Külön érdekesség lehet, hogyan változott ezeknek az iskoláknak a programja, hétköznapi gyakorlata a tapasztalatok és a külvilág változásai hatására.

Vitára fel! (http://www.oki.hu/forum/)

w w w

Száz magyar középiskola honlapjainak reprezentatív mintája alapján készült el az OKI és az ISZE (Informatika- és Számítástechnika Tanárok Egyesülete) együttműködésében az az elemzés, amelyet január végétől olvashatnak látogatóink honlapunkon. Az elemzés készítői három szempontcsoport köré rendezték vizsgálataik eredményét: design és interaktivitás; tartalmi kérdések; illetve biztonsági és technikai megoldások. Ez az alaposan megírt, komolyan adatolt tanulmány segítséget nyújthat a diákoknak, tanároknak és rendszergazdáknak abban, hogyan építkezzenek tovább.

Mészáros János

A honlapon található tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést azonban kifejezetten megtiltja.