2019. július 23., kedd , Lenke

1055 Bp., Szalay u. 10–14.

Tel.: (+36-1) 235-7200

Fax: (+36-1) 235-7202

magyar english
Elfelejtett jelszó

Arany János Programok  IKT  OFI  OKJ  SDT  Vizsgacentrum  biztonságos iskola  egészségtudatos iskola  erőszakmentes  kiadvány  konferencia  kétszintű érettségi  letölthető  oktatás  próbaérettségi  pályázat  rendezvény  ÚPSZ  Új Pedagógiai Szemle  érettségi 

Intézeti folyóiratok

Köznevelés
Új Pedagógiai Szemle
Educatio
Könyv és nevelés
Kattintson ide a rendeléshez!
Tudástár >> Pedagógiai rendszerek fejlesztése >> Integrált természetismeret-oktatás >> Projektszerű tevékenységek a Lauder Iskolában a természettudományok területén

Projektek előkészületei – Kirándulások az 5–6. osztályban

2009. június 17.

Kirándulások az 5–6. osztályban (előkészületek)

Az 5–6. évfolyamon önálló vizsgálatokra épített, feladatlapokkal támogatott integrált természettudományos oktatást folytatunk. A foglalkozások heti 2+1 órában zajlanak. A dupla órás foglalkozások során a gyerekek párosával önállóan dolgoznak, a +1 órában közösen beszéljük meg a tapasztalatokat. Tevékenységünk szerves részét képezik a kirándulások, amelyek feldolgozása a későbbiek során induló projektrendszer irányába mutat. A feladatlapok kitöltése önálló ismeretszerzést, megfigyelést igényel, s minden kirándulást valamilyen önálló (csoportosan készített) munka zár le. Az alábbiakban hat kirándulás tematikáját mutatjuk be.

Tanulmányi kirándulások

Célunk, hogy tanulóink

  1. életszerű ismereteket szerezzenek hazánk nagy tájainak egy-egy részletéről;
  2. érdeklődésüket megtartsuk, illetve felkeltsük környezetünk természeti és kulturális értékei iránt;
  3. példát kapjanak az értelmes országjárás módjáról;
  4. megtanulják, hogy az elmélet és a gyakorlat egységbe hozható;
  5. élményszerű ismeretszerzésben vegyenek részt;
  6. átéljék a felfedezés örömét;
  7. gyakorlatot szerezzenek az önálló felkutatásban;
  8. értsék, hogy a világról szerezhető információk nagyon sokféle úton érhetők el;
  9. legyen állandó kapcsolatuk a művészetekkel;
  10. a kirándulásokon tapasztaltakat legyenek képesek dokumentálni (fotózás, ismertető tabló készítése, cikkírás az iskolaújságba stb.).

A kirándulások szervezési teendői

  • Időpontok kijelölése a tanítási év elején (egynapos kirándulások a hétvégeken.)
  • A kirándulások sorrendje tetszőleges, de a Dunántúli-középhegységbe kora ősszel (esetleg fürdés), a Dunántúli-dombság lehet késő ősszel (lehet szüret), az Északi-középhegység célszerű télen (szánkózás, csúszkálás), az Alföld május (Bugac máj. 1. után látogatható), a Kisalföld bármelyik időszakban, a főváros zárásként, egy tanítási napon, lehetőleg az utolsó héten.
  • Az évfolyam osztályainak egyeztetése.
  • Gondoskodás megfelelő számú kísérőről (minimum 4 fő a csoportos munka miatt.)
  • Buszrendelés.
  • Anyagi háttér biztosítása (pályázat, alapítvány, szülők).
  • A szülők és a gyerekek, iskolavezetés tájékoztatása.
  • A kirándulások értékelése, elszámolás.

Az egyes kirándulásokkal kapcsolatos megjegyzések

I. Dunántúli-középhegység

Előzetes feladatok kiosztása:
Egy-egy tanuló felkészül Székesfehérvár és Tihany történetéből.

Mindenki számára szükséges eszközök:
atlasz, íróeszközök, füzet, jó idő esetén fürdőruha.

Csoportonként szükséges:
Székesfehérvár térképe, Tihany és környékének turistatérképe, iránytű.

Lebonyolítás:
Székesfehérvár: városnézés csoportosan, feladatlappal.
A Tihanyi-félszigeten: csoportos akadályverseny idősebb tanulók segítségével.

II. Dunántúli-dombság

Előzetes feladatok kiosztása:
Egy-tanuló felkészül Szekszárd történetéből.

Mindenki számára szükséges eszközök:
Atlasz, íróeszközök, füzet.

Csoportonként szükséges:
Szekszárd térképe

Lebonyolítás:
Szekszárd: városnézés csoportosan, feladatlappal.
A Gemenci erdőben együttes séta szakvezetéssel.

Előzetesen elintézendő:
A vezetés Gemencen

III. Az Északi-középhegység

Előzetes feladatok kiosztása:
Egy tanuló felkészül Gyöngyös történetéből.

Mindenki számára szükséges eszközök:
Atlasz, íróeszközök, füzet, hó esetén szánkó.

Csoportonként szükséges:
Gyöngyös térképe.

Lebonyolítás:
Gyöngyös: városnézés csoportosan, feladatlappal, hó esetén szánkózás, hócsata.

IV. Az Alföld

Előzetes feladatok kiosztása:
Egy tanuló felkészül Kecskemét történetéből.

Mindenki számára szükséges eszközök:
Atlasz, íróeszközök, füzet.

Csoportonként szükséges:
Kecskemét térképe, digitális fényképezőgép (az iskolában kiállítást rendezünk a képekből).

Lebonyolítás:
Kecskemét: városnézés csoportosan, feladatlappal.
Bugacpuszta: séta szakvezetővel, esetleg lovaglás, kocsihajtás.

Előzetesen elintézendő:
A bugaci program lefoglalása.

V. A Kisalföld

Előzetes feladatok kiosztása:
Egy tanuló felkészül Győr történetéből.

Mindenki számára szükséges eszközök:
Atlasz, íróeszközök, füzet.

Csoportonként szükséges:
Győr térképe, digitális fényképezőgép (az iskolában tablót készítenek a csoportok a kirándulás élményeiről).

Lebonyolítás:
Győr: városnézés csoportosan, feladatlappal.
Pannonhalma: séta szakvezetővel.

Előzetesen elintézendő:
A pannonhalmi szakvezetés.

VI. Fővárosunk, Budapest

Előzetes feladatok:
A csoportok beosztása (legfeljebb 6 fő kerüljön egy csoportba).
A csoportból minden tanuló vállalja egy-egy állomás nevezetességeinek ismertetését (Margit-sziget, Országház, Városliget, Gellért-hegy, Budai vár, János-hegy).

Mindenki számára szükséges eszközök:
Atlasz, íróeszközök, füzet.

Csoportonként szükséges:
Budapest térképe, egy digitális fényképezőgép (a csoportok cikket írnak az iskolaújságba).

Lebonyolítás:
Városnézés csoportosan, feladatlappal, Margitszigeten bingó-hintóval,
országházi séta idegenvezetővel.

Előzetesen elintézendő:
A szigeti bingó-hintózás lehetősége, idegenvezetés az Országházban, a Libegő üzemeltetési idejének megtudakolása.

Feladatlapok

Buszkirándulás a Dunántúli-Középhegységbe (Pdf, 96 KB)
Buszkirándulás a Dunántúli-dombságba (Pdf, 94 KB)
Buszkirándulás az Északi-középhegységbe (Pdf, 126 KB)
Buszkirándulás az Alföldre (Pdf, 127 KB)
Buszkirándulás az Kisalföldre (Pdf, 100 KB)
Fővárosunk, Budapest (Pdf, 114 KB)

 

A honlapon található tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést azonban kifejezetten megtiltja.