2017. december 18., hétfő , Auguszta

1055 Bp., Szalay u. 10–14.

Tel.: (+36-1) 235-7200

Fax: (+36-1) 235-7202

magyar english
Elfelejtett jelszó

Arany János Programok  IKT  MAG  OFI  SDT  Vizsgacentrum  adaptív  biztonságos iskola  egészségtudatos iskola  erőszakmentes  kiadvány  kompetencia  konferencia  oktatás  pályázat  rendezvény  tanulásszervezés  ÚPSZ  Új Pedagógiai Szemle  érettségi 

Intézeti folyóiratok

Köznevelés
Új Pedagógiai Szemle
Educatio
Könyv és nevelés
Kattintson ide a rendeléshez!
Tudástár >> Az oktatás társadalmi-gazdasági környezete >> A közoktatásban foglalkoztatottak összetételének és keresetének változása (1992–2001)

A közoktatásban foglalkoztatottak összetételének és keresetének változása (1992–2001)

OKI Műhelytanulmányok 4.

Szerző: Varga Júlia

Szerkesztő: Székely Beáta

A tanulmány a közoktatásban foglalkoztatottak összetételének és keresetének 1992–2001 közötti változását vizsgálja. Bemutatja, hogy az oktatásban foglalkoztatottak összetételének változása hogyan befolyásolta a közoktatási szektor relatív kereseti pozícióját, hogy a közoktatási szektor kereseti helyzetének változása hogyan hatott a pedagógusok összetételének alakulására, milyen csoportok hagyták el a közoktatást, és kik maradtak. A közoktatás relatív kereseti pozíciójának vizsgálata azt mutatja, hogy 1996–2001 között tovább folytatódott az ágazat relatív pozícióvesztése, aminek elsődleges oka, hogy tovább nőtt a különbség az iskolázottság átlagos hozama és a közoktatásban elérhető hozama között. A különbség 1996 és 2001 között is a legiskolázottabb csoport, a pedagógusok körében nőtt a legjobban. A különböző pedagóguscsoportoknak nagyon különböző mértékű veszteséggel kell számolniuk, ha a közoktatásban dolgoznak. Azok a csoportok hagyták el a közoktatást (vagy be sem léptek oda), akik a legnagyobb kereseti veszteséggel számolhatnak. A közoktatási szektorban csökken a fiatal korcsoportokhoz tartozó pedagógusok aránya, a belépők képzettségi szintje alacsonyabb, mint az idősebb korcsoportokhoz tartozóké, és még nagyobb arányban nők, mint az idősebb korcsoportokhoz tartozók. A tanulmány azt is bemutatja, hogy az alapilletmény-emelésnek a pedagógusok nem, végzettség és kor szerinti összetételének alakulására csak szerény hatása lehet.

 


Tartalom


 

Szerkesztő: Székely Beáta

© Varga Júlia, 2004
© Országos Közoktatási Intézet, 2004

ISBN 963 682 526

Kiadja az Országos Közoktatási Intézet
Felelős kiadó: Halász Gábor főigazgató

A honlapon található tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést azonban kifejezetten megtiltja.