2020. május 25., hétfő , Orbán

1055 Bp., Szalay u. 10–14.

Tel.: (+36-1) 235-7200

Fax: (+36-1) 235-7202

magyar english
Elfelejtett jelszó

Arany János Programok  IKT  OFI  OKJ  SDT  Vizsgacentrum  biztonságos iskola  egészségtudatos iskola  erőszakmentes  kiadvány  konferencia  kétszintű érettségi  letölthető  oktatás  próbaérettségi  pályázat  rendezvény  ÚPSZ  Új Pedagógiai Szemle  érettségi 

Intézeti folyóiratok

Köznevelés
Új Pedagógiai Szemle
Educatio
Könyv és nevelés
Kattintson ide a rendeléshez!
Tudástár >> Nemzetközi kitekintés >> OECD-tanulmányok magyarul

Biztos Alapokon

2009. június 17.

Biztos alapokon

Kisgyermekkori nevelés és gondozás

A teljes kötet letöltése pdf formátumban (1008 KB)

Az OECD Nevelési Bizottsága 1998-ban indította útjára A kisgyermekkori nevelés és gondozás irányvonalainak tematikus áttekintése elnevezésű vizsgálatot, melynek céljából az OECD-országok kisgyermeknevelési és -gondozási politikájának javítása céljából átfogó, nemzetközi szintű információgyűjtést és elemzést végeztek. A vizsgálatban tizenkét ország vett részt: Ausztrália, Belgium (a belga és a francia közösség), a Cseh Köztársaság, Dánia, Finnország, Olaszország, Hollandia, Norvégia, Portugália, Svédország, az Egyesült Államok és Nagy-Britannia.

A legnagyobb lendületet a vizsgálathoz az Oktatási Miniszteriumok 1996-os találkozója adta, amely a Tanuljunk egy életen át program meghirdetéséről szólt. A miniszterek kommünikéjükben elsődleges fontosságúnak nevezték, hogy a családokkal együttműködve javítsák a kisgyermeknevelés színvonalát és hozzáférhetőségét. Az úttörő jellegű vizsgálat szempontjából nagy jelentőségű, hogy a miniszterek rámutattak a kisgyermekkorban kezdődő, egész életen át tartó tanulás megerősítésének fontosságára. Az OECD kisgyermekneveléssel kapcsolatos vizsgálatai közül ez a legátfogóbb nemzetközi szintű kutatás. A 2001-es Oktatási Miniszteriális találkozó – amelynek témája a Készségfejlesztés támogatása volt – megerősítette a kisgyermekellátás irányvonalának elsődlegességét.

A tematikus áttekintés széles látókörű, holisztikus megközelítéssel vizsgálja a gyermek korai fejlesztésének és tanításának kérdését. Az „egész életen át tartó tanulás” modelljének keretében a vizsgálat kitér az iskolaköteles életkornál fiatalabb gyermekek számára létrehozott valamennyi nevelési és gondozási formára, függetlenül az intézményes, finanszírozási, napirendi, tartalmi keretektől. Az áttekintés a kisgyermekellátás kapcsolatait is vizsgálja a családsegítő, egészségügyi, munkaügyi és szociális beilleszkedést elősegítő szolgáltatásokkal. A vizsgálat követi azt a szakmai körökben egyre erősödő konszenzust, amely a gondozást és a nevelést a színvonalas ellátás nélkülözhetetlen és egymástól elválaszthatatlan elemeinek tekinti. A „kisgyermeknevelés és -gondozás” fogalma is ezt az integrált és egységes megközelítést sugallja. Az utóbbi két évben a vizsgálat dokumentálta a kisgyermeknevelés és -gondozás irányvonalának változatos megközelítéseit, elemezte a felmerülő fontosabb kérdéseket és nehézségeket, megvalósítható és az adott társadalmi-gazdasági közeghez alakítható javaslatokat tett, valamint kiemelte a kiemelkedően újszerű irányelveket és gyakorlati kezdeményezéseket. Meghatározta azokat az adattípusokat és eszközöket is, amelyek a szakmapolitikai döntéseket és a fejlesztést segítik. Anemzetközi összehasonlító elemzés tájékoztatta a döntéshozókat a kisgyermekellátás minőségfejlesztésének és megközelítési módjainak lehetőségeiről.

A kötet teljes terjedelmében megjelent magyarul az Országos Közoktatási Intézet gondozásában.

A teljes kötet letöltése pdf formátumban (1008 KB)

A honlapon található tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést azonban kifejezetten megtiltja.