2017. december 11., hétfő , Árpád

1055 Bp., Szalay u. 10–14.

Tel.: (+36-1) 235-7200

Fax: (+36-1) 235-7202

magyar english
Elfelejtett jelszó

Arany János Programok  IKT  OFI  OKJ  SDT  Vizsgacentrum  biztonságos iskola  egészségtudatos iskola  erőszakmentes  kiadvány  konferencia  kétszintű érettségi  letölthető  oktatás  próbaérettségi  pályázat  rendezvény  ÚPSZ  Új Pedagógiai Szemle  érettségi 

Intézeti folyóiratok

Köznevelés
Új Pedagógiai Szemle
Educatio
Könyv és nevelés
Kattintson ide a rendeléshez!
Tudástár >> Nemzetközi kitekintés >> Iskolarendszerek Európában

Iskolarendszerek Európában

2009. június 17.

Az egyes európai országok oktatási rendszerei történelmi képződmények, így bármennyire is vonzóak számunkra, az egyes megoldások hazai alkalmazása az eltérő gyökerek miatt nem biztos, hogy a várt eredményt hozná. Tanulni azonban lehet mind a sikerekből, mind a kudarcokból. Fontos, hogy amikor pl. PISA-vizsgálatok eredményeit vizsgáljuk, ne csak az egyes országok gazdagsága, hanem a sikerhez vezető tudatos törekvések ismeretében alakítsuk ki véleményünket.
A sorozat egyes cikkeinek megírására igyekszünk olyan szerzőket felkérni, akiknek az adott ország iskoláival kapcsalatban személyes élményeik vannak.


Tartalom

  • Milyen ma a finn iskolarendszer? • (Mihály Ildikó)
    A PISA 2003 tapasztalatai mindenképpen azt mutatják: a finn oktatás helyes utat választott, azóta is jó irányban fejlődik. Az oktatási reform-tevékenységet azonban még mindig nem kívánják leállítani; 2006-ban a közoktatás minden szintjén oly módon alakítják át a curriculumot, hogy a tankötelezettség időszakára vonatkozóan tovább növelik az anyanyelvi és a matematikai óraszámokat, és újabb programokkal erősítik a tanulókkal közvetlenül foglalkozó pedagógusok továbbképzését is.
  • Svédországi iskolalátogatások tapasztalatai – Arion tanulmányút • (Békési Kálmán)
    Az óra- és iskolalátogatások tapasztalata, hogy a tanár-diák partneri viszony, a kooperatív viszony, a diákok involválódása a tanulásba olyan légkör kialakulását segíti elő, ahol a tanuló minden eddigi tetejében jól is érzi magát. S ha magát a tanulást, erőfeszítést, az elkerülhetetlen kudarcokat nem is szereti meg, felelősségteljes, tudatos tanuló válik belőle...
  • Milyen ma a francia iskolarendszer? • (Mihály Ildikó)
    A mai francia oktatási rendszer legjellemzőbb vonásai nemzetközi szakértők szerint a következők: intézményei többnyire állami fenntartásúak (csak 15 %-t képviselnek a nem állami, tehát egyházi illetve magániskolák), de strukturális különbség egyáltalán nincs közöttük; a rendszer erősen centralizált; dualisztikus; hierarchikus; az oktatás nagymértékben verbális jellegű; hangsúlyozottan intellektuális; vizsgaközpontú; nagy jelentőséget tulajdonít az érdemjegyeknek, és versengésre késztető.
  • ISCED – Az oktatás egységes nemzetközi osztályozási rendszere • Összeállította: Forgács András
    Az európai oktatási rendszerek egységes szemléletéhez hasznos ismerni az ISCED-rendszert, ami az egyes országok iskolarendszereinek összehasonlíthatóságát teszi lehetővé. Ehhez Forgács András 2001-ben írott cikkének némileg frissített változatát használtuk fel.

A honlapon található tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést azonban kifejezetten megtiltja.