2020. június 01., hétfő , Pünkösd, Tünde

1055 Bp., Szalay u. 10–14.

Tel.: (+36-1) 235-7200

Fax: (+36-1) 235-7202

magyar english
Elfelejtett jelszó

Arany János Programok  IKT  OFI  OKJ  SDT  Vizsgacentrum  biztonságos iskola  egészségtudatos iskola  erőszakmentes  kiadvány  konferencia  kétszintű érettségi  letölthető  oktatás  próbaérettségi  pályázat  rendezvény  ÚPSZ  Új Pedagógiai Szemle  érettségi 

Intézeti folyóiratok

Köznevelés
Új Pedagógiai Szemle
Educatio
Könyv és nevelés
Kattintson ide a rendeléshez!
Tudástár >> Az oktatás társadalmi-gazdasági környezete >> A közoktatásban foglalkoztatottak összetételének és keresetének változása (1992–2001)

Bevezetés

2009. június 17.

Bevezetés1

A tanári munka minősége minden eddigi empirikus vizsgálat szerint a tanulói teljesítményeket meghatározó egyik legfontosabb tényező (Rivkin–Hanushek–Kain, 2000; Darling-Hammond, 1999). A jó képességű, megfelelően képzett tanárok közoktatásba vonzása és megtartása a fejlett országok egy részében is egyre nagyobb nehézségekbe ütközik, mivel a tanári pálya relatív kereseti helyzete az elmúlt 20-30 évben nagymértékben romlott. A pozícióvesztés azonban így is kisebb mértékű volt ezekben az országokban, mint Magyarországon (Lakwadalla, 2001), lassabban következett be, és nem különbözött olyan jelentős mértékben a tanárok különböző csoportjai számára, mint nálunk.

A tanulmány a közoktatásban foglalkoztatottak összetételének és keresetének 1992–2001 közötti változását vizsgálva bemutatja, hogy az oktatásban foglalkoztatottak összetételének változása hogyan befolyásolta a közoktatási szektor relatív kereseti pozícióját, hogy a közoktatási szektor kereseti helyzetének változása hogyan hatott a pedagógusok összetételének alakulására, milyen csoportok hagyták el a közoktatást, és kik azok, akik maradtak.

Az elemzés az Országos Munkaügyi (Módszertani) Központ által gyűjtött, „Az egyéni bérek (illetmények) és keresetek adatszolgáltatás” (Bértarifa-felvétel) adatainak fehasználásával készült. A felvételt 1992 óta minden év májusában megismétlik. Az adatgyűjtés a költségvetési intézményekben foglalkoztatottakról a helyi költségvetési intézményekben teljes körű, a központi költségvetési intézményekről az adatszolgáltatás 9%-os reprezentatív minta segítségével történik. A tanulmányban az 1999., 2000. és 2001. évi teljes mintát használtam, a korábbi évekre pedig a teljes mintából vett reprezentatív minta adatait.

Először áttekintjük, hogy milyen változások jellemezték 1992 és 2001 között a közoktatási szektorban foglalkoztatottak foglalkozási csoportok, iskolai végzettség és nemek szerinti összetételét, majd azt, hogy a közoktatási szektor egészének relatív kereseti pozíciójának változása mennyiben magyarázható a foglalkoztatottak összetételének, és mennyiben az iskolázottság hozamának változásával. A tanulmány második része a pedagógusok összetételének és a különböző pedagóguscsoportok relatív kereseti pozíciójának összefüggését vizsgálja.

 

A honlapon található tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést azonban kifejezetten megtiltja.