2019. október 14., hétfő , Helén

1055 Bp., Szalay u. 10–14.

Tel.: (+36-1) 235-7200

Fax: (+36-1) 235-7202

magyar english
Elfelejtett jelszó

Intézeti folyóiratok

Köznevelés
Új Pedagógiai Szemle
Educatio
Könyv és nevelés
Kattintson ide a rendeléshez!
Tudástár >> Új Pedagógiai Szemle 2000 szeptember

KOMA melléklet - Bevezetés

2009. június 17.

A Közoktatási Modernizációs Közalapítvány pályázatot hirdetett olyan iskolai programok számára, amelyek a társadalmi integrációt pedagógiai eszközökkel kívánják erősíteni. A KOMA támogatásával készült mellékletünkben közreadjuk azt az értékelő elemzést, amely keresztmetszetet ad a pályázatra érkezett sikeres programokból.

Dobos Krisztinával, a KOMA kuratóriumának elnökével készült interjú arra keres választ, hogy milyen lehetőségei vannak a mai magyar iskolának a társadalmi kohézió erősítésében, s mennyire felkészült erre az összetett feladatra az oktatás. Dobos Krisztina szerint az iskola az egyetlen olyan intézmény, amelyben a különböző társadalmi csoportokból érkező, különböző kultúrákban szocializálódó gyerekeknek lehetőségük van a találkozásra, egymás megismerésére, a kultúrák "cseréjére".

Kovács István Vilmossal, a kuratórium tagjával elsősorban arról beszélgettünk, hogy milyen módon próbálják az Európai Unió országaiban segíteni a társadalmi integrációt, s ott ebben milyen szerepet kap az oktatás, az iskola. Kovács István Vilmos arról is szól, hogy a magyar oktatásban milyen alapvető szemléleti változásokra van szükség ahhoz, hogy az iskola valóban képessé váljék a társadalmi integráció elősegítésére, a tömeges méretű leszakadás megakadályozására: oldani kell az oktatás túlzott ismeretközpontúságát, növelni kell tevékenységkínálatát annak érdekében, hogy a hátrányos helyzetű gyerekek is sikerélményhez, a munkaerőpiacon hasznosítható végzettséghez juthassanak.

A honlapon található tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést azonban kifejezetten megtiltja.