2019. június 21., péntek , Alajos, Leila

1055 Bp., Szalay u. 10–14.

Tel.: (+36-1) 235-7200

Fax: (+36-1) 235-7202

magyar english
Elfelejtett jelszó

Arany János Programok  IKT  OFI  OKJ  SDT  Vizsgacentrum  biztonságos iskola  egészségtudatos iskola  erőszakmentes  kiadvány  konferencia  kétszintű érettségi  letölthető  oktatás  próbaérettségi  pályázat  rendezvény  ÚPSZ  Új Pedagógiai Szemle  érettségi 

Intézeti folyóiratok

Köznevelés
Új Pedagógiai Szemle
Educatio
Könyv és nevelés
Kattintson ide a rendeléshez!
Tudástár >> Jelentés a magyar közoktatásról >> Jelentés a magyar közoktatásról 1997

8.2. Az oktatás eredményességének más mutatói

2009. június 17.

8.2. Az oktatás eredményességének más mutatói

Az oktatás eredményességét gyakran elemzik a tanulmányi versenyek, a diákolimpiák és a középiskolák továbbtanulási mutatói alapján. Ezek a mutatók persze csak az iskolák egy viszonylag kis csoportjáról, elsősorban a továbbtanulásra való felkészítést legfontosabb feladatuknak tekintő intézményekről adnak jelzéseket. Az iskolák eredményességét természetesen nem szabad kizárólag a legjobbak tanulmányi teljesítménye alapján megítélni. Az iskolák számos olyan feladatot látnak el - pl. a veszélyeztetett társadalmi csoportok integrációja vagy a modern társadalomban tájékozódni tudó, eredményesen helytálló polgárok, közösségek nevelése -, amelyeket nehéz pontosan mérni.

A középiskolák diákelitje hagyományosan különböző szintű - helyi, országos és nemzetközi - versenyeken méri össze tudását. A tantárgyi tudás, illetve bizonyos iskolai teljesítmények mérésére kiválóan alkalmasak a felsőoktatási intézmények felvételi vizsgái is. A versenyeken, felvételiken való szereplés és különösen az elért helyezések nemcsak a diákok és felkészítő tanáraik, hanem a küldő iskolák számára is visszajelzést adnak. Az elmúlt 10 év verseny- és felvételi eredményeinek statisztikai összesítése tantárgyanként, szakcsoportonként, iskolatípusonként és évenként teszi lehetővé az egyes iskolák eredményességének az értékelését (Neuwirth, 1997a). Az objektív mutatók - versenyeredmények, a felvételi vizsgát sikeresen tevők aránya az összlétszámhoz - a közoktatás valamennyi szereplője számára (iskolahasználóknak, -fenntartóknak és pedagógusoknak) fontos visszajelzést ad arról, hogy egy-egy intézmény hol helyezkedik el a magyar középiskolák mezőnyében, illetve egyes tantárgyakból mely középiskolák tartoznak a legeredményesebbek közé (lásd Függelék 197. és 198. táblázat).

A magyar diákok nemzetközi versenyeken, matematikai és természettudományi diákolimpiákon való egyenletesen jó, a mindenkori nemzetközi élmezőnyben való szereplése arra utal, hogy legalábbis legjobb középiskoláinkban (a diákolimpiákra hagyományosan ugyanabból az 5-10 iskolából kerül ki a versenyzők köre) nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő színvonalú oktatás folyik (Jelentés..., 1996).

A honlapon található tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést azonban kifejezetten megtiltja.