2019. augusztus 21., szerda , Sámuel, Hajna

1055 Bp., Szalay u. 10–14.

Tel.: (+36-1) 235-7200

Fax: (+36-1) 235-7202

magyar english
Elfelejtett jelszó

Arany János Programok  IKT  OFI  OKJ  SDT  Vizsgacentrum  biztonságos iskola  egészségtudatos iskola  erőszakmentes  kiadvány  konferencia  kétszintű érettségi  letölthető  oktatás  próbaérettségi  pályázat  rendezvény  ÚPSZ  Új Pedagógiai Szemle  érettségi 

Intézeti folyóiratok

Köznevelés
Új Pedagógiai Szemle
Educatio
Könyv és nevelés
Kattintson ide a rendeléshez!
Tudástár >> Pedagógiai rendszerek fejlesztése >> Integrált természetismeret-oktatás >> Az integrált természetismeret tantárgy tanítása

Az integrált természetismeret tantárgy tanítása

2009. június 17.

Készítették:

A Közgazdasági Politechnikum tanárai:
Puskás Aurél (pedagógiai vezető)
Oláhné Nádasdi Zsuzsa (természetismeret)
Somogyi Ágota (természetismeret)
Barta Géza (természetismeret)
Főző Attila (természetismeret)
Veres Gábor (természetismeret)

Szerkesztette:

Veres Gábor

Projektvezető:

Dr. Havas Péter

Az iskolák ma már sehol sem csupán államiak lehetnek, vannak alapítványi, magán és egyházi fenntartásúak is. Közöttük hasonlóságok és különbségek fedezhetők fel, miközben az alapfeladatuk és a törvényi hátterük azonos. Az állami iskolák egy igen nagy rendszer részei, amelyben gyors változásokat kivitelezni igen nehéz. Az alapítványi és magániskolák ebből a szempontból kedvezőbb adottságokkal rendelkeznek, legalábbis az iskola belső szakmai élete és a fenntartó között közvetlenebb kapcsolat alakulhat ki. Ez kedvező lehet a kísérletezéshez, innovációhoz, de akár még szorosabb ellenőrzést és a rendszer „lefagyását” is jelentheti. A Politechnikum az alapítása óta eltelt időben inkább az előnyeit élvezte a szakmai szabadságnak, így lehetőség volt az alapító csapat és a későbbi tantestület pedagógiai elveinek és gyakorlatának megformálására, gyakorlati kipróbálására. Legfőbb eszköze ennek a demokratikus működés volt, ami az egyéni részvételre és felelősségre, a kollektíva tudására és együttműködésben rejlő erejére támaszkodott.

Az integrált természetismeret munkacsoportja abból a szempontból különleges, hogy a tagjai között erős egymásrautaltság van, mivel senki sem birtokolja egymaga azt a tudást, amely a komplex tantárgy tanításához szükséges. A tanítás gyakorlatát ki kell munkálniuk, lehet, hogy két, egymást szakpárban kiegészítő tanárral vagy egyikük felkészítésével, szakmai támogatásával és ellenőrzésével. A kísérleti jellegnek megfelelően fontos a tapasztalatok átadása, megosztása.


Tartalom

  • Bevezető
  • A természetismeret innováció helye a Közgazdasági Politechnikum intézményi rendszerében
    I. Ars poeticánk, céljaink
    II. A természetismeret munkacsoport helye az iskola szervezeti struktúrájában
    III. Intézményünk törekvései a nyitott tanulási környezet biztosítására
    IV. Európai dimenzió iskolánk eszközrendszerében
  • A természetismeret tantárgyi nevelés megvalósítása
    I. A munkacsoport helyzete az iskolában, a munkacsoport tagjainak együttműködése
    II. A Szakmai Bizottmány működése a munkacsoport-vezető szemével
    III. A munkacsoport és a tanítás szervezése
    IV. Fejlesztés
    V. Helyi fejlesztés
    VI. Iskolafejlesztési lehetőségek, ötletek
  • A tanár
    I. Személyes szerepek
    II. Tanári feladatok, terhelések
    III. Tanítási modellek
    IV. Személyes tapasztalatok
  • Mellékletek
    I. Szempontok a természetismeret tantárgyfelelősi fórumra
    II. Erdei iskola értékelésének szempontjai
    III. Az erdei iskola értékelése 2004-ben
    IV. Partneri igény és elégedettség mérése

A honlapon található tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést azonban kifejezetten megtiltja.