2019. október 15., kedd , Teréz

1055 Bp., Szalay u. 10–14.

Tel.: (+36-1) 235-7200

Fax: (+36-1) 235-7202

magyar english
Elfelejtett jelszó

Intézeti folyóiratok

Köznevelés
Új Pedagógiai Szemle
Educatio
Könyv és nevelés
Kattintson ide a rendeléshez!
Tudástár >> Új Pedagógiai Szemle 2000 december

Így használom az internetet az osztályfőnöki munkámban

2009. június 17.

Bognárné Pálvölgyi Márta

Így használom az internetet az osztályfőnöki munkában

Tizedikes osztályommal az osztályfőnöki órák lehetőségeinek felhasználásával próbálom a mindennapi munka részévé tenni a világhálót. Társakat is találok kollégáim között, akikkel az ISZE tanfolyamain már megszerettettem a számítógépet, a multimédiát, az internetet. Tapasztalatainkat és ötleteinket egymással megosztva érdekesebbé, színesebbé, hasznosabbá és talán emlékezetesebbé tehetjük a sokszor beszürkült, unalmas osztályfőnöki órákat.

Tizedik éve dolgozom tanárként, s ez idő alatt az osztályfőnöki órákat tartottam munkámban a legnehezebbnek. Ahhoz, hogy igazán adjak valamit a tanítványaimnak, hogy ezek az órák ne csak az adminisztrációról, tanári dörgedelmekről szóljanak, rengeteg ötletre, időre és energiára van szükség. Hiába tanítottam meg őket a helyes tanulási technikákra, játszottuk unalomig a különböző kommunikációs játékokat, tartottam vagy tartattam felvilágosító és drogellenes órákat, még mindig rengeteg idő maradt a tanév hátralevő részében. Ugyanakkor - bár van az iskolában Sulinet - a számítástechnika- vagy informatikaórákon kevés idő marad arra, hogy a diákok az interneten "csak úgy", a maguk örömére keresgéljenek.

Innen jött az ötlet, hogy "beveszem" az internetet az osztályfőnöki munkatervembe is. Jelenlegi osztályom tizedikes, így nem volt még alkalmam kipróbálni egy teljes periódusban az ötleteimet, de a felsőbb évfolyamokon szaktanárként már vannak tapasztalataim.

Hogyan oldhatók meg a számítógépes osztályfőnöki órák?

Az órarend készítésekor az osztályfőnöki órákat célszerű az első, illetve az utolsó órára kérni. Ezeket aztán igazgatói engedéllyel "tömbösíthetjük". Egy-egy szabad délutánon az iskolában maradva 3-4 óra megtartható. Ez azért is célszerű, mert délelőtt, tanítási időben a Sulinet nagyon lassú. Az ilyen délutáni összevont órákat szeretik a diákjaim, ilyenkor alig akad halaszthatatlan egyéb programjuk.

A számítástechnika-órák utolsó néhány percét, illetve az órák közötti szünetet is felhasználhatjuk kisebb keresésekre. Ha az osztályfőnök nem számítástechnikus, bátran kérheti a szakos kollégák segítségét, örülni fognak a kéréseknek.

Az egyes évfolyamokon kitűzött céljaim a következők.

9. évfolyam: Ismerkedés, beporzás1

10. évfolyam: Mire használhatom?

11. évfolyam: Készítsük magunk

12. évfolyam: Felkészülés

9. évfolyam: Ismerkedés, beporzás

Szakórán megismerték az internetet és a különböző szolgáltatásait. Kevés idő jut azonban böngészni, keresgélni. Pedig át kell esni a "gyermekbetegségeken": tevét kell etetni a tevefarmon (http://www.napfolt.hu), meg kell tanítani a "hősembert" az esőtáncra (http://www.hosember.hu), és ki kell próbálni a különböző stratégiai játékokat is. "Muszáj" elolvasni a szappanoperák folytatásait a kereskedelmi csatornák honlapjain, ahol üzenetet is lehet küldeni kedvenceiknek, ezért - ha eddig még nem tették - regisztrálni kell őket valamelyik levelező szerveren.

Célszerű összegyűjteni az osztály e-mail címeit, aztán megindulhat egymás között is a levelezés. Itt érdemes "bedobni" a képeslapküldő szolgálatokat (http://www.cardex.hu; http://www.bluemountain.com). Még érdekesebb, ha hangszóró is csatlakozik a gépekhez! Ünnepek táján több magánüdvözlet-küldő szolgáltatás jelenik meg (lásd később a 11. évfolyamnál).

Egy lyukasórán azután érdemes rászánni az időt, és a web-galéria képeslapjaiból (http://hungart.euroweb.hu) küldeni mindenkinek egyet-egyet, hogy találkozzanak igényes reprodukciókkal is. Remélhetőleg a képeket megnézve kedvet kapnak egy képtárlátogatásra is. Eközben konzultálhatunk más tantárgyat tanító kollégákkal, akik szorgalmi feladatként megemlíthetnek néhány, a tananyaghoz kapcsolódó témát. A keresőprogramok (http://www.net.hu - Hudir, Heuréka; http://origo.hu - AltaVizsla, AltaVista; http://www.altavista.com; http://www.yahoo.com) és a Magyar-, Európa- és Világholnap (http://www.fsz.bme.hu/hungary) segítségével anyagot gyűjthetünk házi dolgozatokhoz, felkereshetünk egzotikus tájakat, megnézhetünk ismert műemlékeket. Érdemes megismerni a Magyar Csillagászok Egyesületének (http://www.mcse.hu), az Országos Meteorológiai Szolgálatnak (http://www.met.hu) a honlapját, meglátogathatjuk a magyar Ki kicsodát is (http://www.net.hu/kiki).

Amíg diákjaink ismerkednek az internettel, mi is ismerkedünk velük. A keresőprogramokkal először általában a saját hobbijukkal kapcsolatos honlapokat nézik meg. Megtudhatjuk róluk, hogy a Forma-1, a lovaglás, az autók, a küzdősportok, a divat vagy a receptek érdeklik őket leginkább. Amíg a gép keres, sok mindenről beszélgethetünk, vagy felhívhatjuk a figyelmüket a csak őket érdeklő, érintő honlapokra is. Tapasztalataikat, élményeiket aztán megbeszélhetjük a "nem számítógépes" osztályfőnöki órákon.

10. évfolyam: Mire használhatom?

Osztálykirándulás

Keressünk úticélt a világháló segítségével! Ha tudjuk már, hová megyünk, keressünk szállást (http://www.hudir.hu - Kikapcsolódás, turizmus; http://www.utazas.com), nézzünk hozzá menetrendet (http://elvira.mavinformatika.hu). Ezután elkészülhet a kalkuláció, s a végleges döntés után e-mailen lebonyolíthatjuk a szervezést.

Témafigyelés

Az osztály érdeklődési körének megfelelően folyamatosan frissíthetjük a faliújságot. Az ünnepekhez kapcsolódóan aktualizálhatjuk a dekorációt. Iskolánkban hagyománya van a Tőzsdejátéknak. Internetes tőzsdefigyeléssel (http://www.hvg.hu/plusz) segíthetjük, támogathatjuk érdeklődő diákjainkat.

Kultúra

Más tantárgyakhoz tematikusan keresgélhetünk. Rendezhetünk internetes múzeum- és országházlátogatást (http://www.mkogy.hu). A hálón választhatjuk ki, hogy mikor és hová menjen az osztály moziba vagy színházba (http://www.pestimusor.hu). Rendezvényekről, nyelvtanfolyamokról is értesülhetünk. Felkereshetjük az internetes könyváruházakat (http://www.libri.hu), tájékozódhatunk a legújabb kiadványokról. Idegen nyelvű honlapok meglátogatása kapcsán megtanulhatjuk a szótárak használatát (http://www.origo.hu - Szótárak).

Diákélet - diákjogok

Körülnézhetünk mások háza táján (http://www.fsz.bme.hu/hungary - "A WWW honlapok"), az Oktatási Minisztérium (http://www.om.hu) és a Sulinet (http://www.sulinet.hu) honlapján. Szervezhetünk verseny- és pályázati figyelőt, felvehetjük a kapcsolatot a legrokonszenvesebb iskolai honlapok tulajdonosaival.

11. évfolyam: Készítsük magunk

Iskolánkban ezen az évfolyamon a számítástechnika- vagy informatikaórákon prezentáció, multimédia, weblapszerkesztés a tananyag. Ehhez kapcsolódhat az osztályfőnöki órák egy része is. Elkészíthetjük az iskola honlapját, ha már van, készíthetünk hozzá osztályhonlapot, s ezt folyamatosan frissíthetjük.

A különböző ünnepekre készíthetünk alkalmi honlapokat, bemutatókat. Ha az iskolában több "beporzott" osztály is létezik, kiírhatunk pályázatokat. A győztes pályaművet az ünnep hetében bárki megnézheti az iskola honlapján vagy a helyi hálózaton. Létrehozhatunk az iskolai hálózaton webfelületű iskolaújságot, vagy megpróbálkozhatunk a már meglevő klasszikus forma elektronikus, interaktív mellékletének szerkesztésével is. Karácsony, húsvét előtt mi is indíthatunk képeslapküldő szolgálatot a diákok által felkutatott vagy maguk tervezte, rajzolta képek segítségével. Itt alkalmunk nyílik a tanulók ízlésének formálására, kreativitásuk fejlesztésére is.

12. évfolyam: Felkészülés

Közeledik az érettségi és a felvételi. Az egyetemek, főiskolák honlapjain megjelennek a felvételi- és előkészítő tájékoztatók, a felvételi követelmények, az előző évek feladatsorai, ponthatárai (http://www.tovabbtanulas.hu). Egyre többen teszik fel a hálózatra a kidolgozott érettségi tételeiket. Ezek között is érdemes böngészni, ha másért nem, az ötletekért. A különböző közép- és felsőfokú szakmák és követelményeik is megtalálhatók a hálón (http://www.nive.hu).

Aki nyelvvizsgára készül, megnézheti a Rigó utca honlapját (http://www.itk.hu), megismerheti a követelményeket, a vizsgák időpontjait és helyszíneit, kipróbálhatja a tudását az interaktív teszt segítségével, tudakozódhat az új jogszabályokról. A már vizsgázottak is megnézhetik elért eredményeiket a kódszámuk segítségével.

Közösen felkereshetjük az APEH (http://www.apeh.hu) honlapját, ahol megtalálhatók a különböző űrlapok, kitöltési útmutatók, adóügyi előírások. Nem számítógépes órán érdemes egy személyi jövedelemadó-bevallást kitölteni, mert lehet, hogy jövőre már szükségük lesz rá.

A Hudir Kis Törvénytárában is körülnézhetünk, ha tanítványaink a jövőben jogi problémákkal találnák szembe magukat, lehet, hogy itt is elég segítséget kaphatnak. Egy-egy társadalomismeret-óra előtt vitaindítók lehetnek a közvélemény-kutató intézetek által közzétett felmérések is (http://www.gallup.hu, http://www.szondaipsos.hu).

Osztályfőnöki órákon az egyik cél a tanulók felkészítése az iskola utáni életre. Ennek az életnek pedig egyre inkább szerves része a számítógépes kultúra és az internet. Kevés diák rendelkezik otthon korlátlan internet-hozzáféréssel, de ha mégis bírja a családi költségvetés, akkor sem igen tudják értelmesen kihasználni. Meg kell őket tanítani, hogy szeressék és okosan használják a világháló nyújtotta kibővült lehetőségeiket, de ne váljanak internetfüggővé.

A honlapon található tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést azonban kifejezetten megtiltja.