2019. június 20., csütörtök , Rafael

1055 Bp., Szalay u. 10–14.

Tel.: (+36-1) 235-7200

Fax: (+36-1) 235-7202

magyar english
Elfelejtett jelszó

Arany János Programok  IKT  OFI  OKJ  SDT  Vizsgacentrum  biztonságos iskola  egészségtudatos iskola  erőszakmentes  kiadvány  konferencia  kétszintű érettségi  letölthető  oktatás  próbaérettségi  pályázat  rendezvény  ÚPSZ  Új Pedagógiai Szemle  érettségi 

Intézeti folyóiratok

Köznevelés
Új Pedagógiai Szemle
Educatio
Könyv és nevelés
Kattintson ide a rendeléshez!
Tudástár >> Nemzetközi elemzések >> A középfokú oktatás nemzetközi tükörben >> Függelék

Függelék 3. rész

2009. június 17.

Függelék (21-36. táblázatok)

21. táblázat
A tanulók és a tanárok számára elérhető számítógépek (2001)
Az egy számítógépre jutó tanulók száma, az egy számítógépre jutó (teljes munkaidőben foglalkoztatottakra átszámított) tanárok száma: országátlagok és a felső középfokú oktatásban tanulók percentiliseinek értékei

Egy számítógépre jutó tanulók száma Egy számítógépre jutó tanárok száma
Átlag (Fő) Percentilis Átlag (Fő) Percentilis
10. 25. Medián 75. 90 10. 25. Medián 75. 90.
Belgium (Fl.) 7,5 4,2 5,8 9,2 13,9 19,9 14,7 6,8 11,6 19,8 34,5 69
Dánia 2,8 1,3 2 4,4 8,8 13 2,1 1 1,5 2,8 4,8 8,6
Finnország 5 2,6 4,4 7,4 12,4 19 1,6 0,8 1,1 2,1 4 6,4
Franciaország 5,8 3,3 4,5 6,8 10,1 17,6 8,5 4,7 8,5 14,5 26 45,8
Magyarország 10,2 5,2 7,9 12,5 19,6 28,7 5,5 2,8 4,1 6,8 11,9 24,8
Írország 13,1 7,6 10,9 15,2 20,5 27,3 9,4 4,8 7,3 11,6 20 39
Olaszország 11,7 6 8,9 14,2 24,5 44,9 14,6 7 12 21,2 40 160,3
Korea 6,4 2,7 4,5 11,5 15,7 20,1 0,8 0,7 0,8 0,9 1 1
Mexikó 16,5 7,7 13,1 24,2 44,5 82,4 7,2 3,2 6,1 13,1 13,1 13,1
Norvégia 3,7 2,4 3,1 3,9 5,2 6,5 1,7 0,9 1,3 2 3,3 4,7
Portugália 14,4 5,4 12,8 22,6 61,1 141,2 9,6 6,4 10,6 15,6 25,5 38,3
Spanyolország 15,5 7,4 12,1 21,7 35 57,9 5,9 3,3 4,6 7 12,5 24,1
Svédország 3,4 2 2,8 3,9 5,9 9,9 1,3 0,8 1 1,4 2 2,6
Svájc 9 5,3 7,4 12,4 19 31,2 3,2 1,5 2,9 5,5 9,5 19,3
Országok átlaga 8,9 4,5 7,1 12,1 21,2 37,1 6,1 3,2 5,2 8,9 14,9 32,6
Hollandia1 13,5 8,8 10,5 13,1 20 30,5 2,3 1,3 1,7 3 6,7 11,8

Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a nemzetközi mintaválasztási követelményeket. A közölt adatok súlyozatlanok.

22. táblázat
Internetre vagy helyi hálózatba kapcsolt számítógépek (2001)
Az internetre vagy helyi hálózatba kapcsolt számítógépek százaléka: országátlagok és a felső középfokú oktatásban tanulók percentiliseinek értékei

Az internetre kapcsolt számítógépek százaléka Helyi hálózatba kapcsolt számítógépek százaléka
Átlag Szórás S. E. Percentilis Átlag Szórás S. E. Percentilis
10. 25. Medián 75. 90. 10. 25. Medián 75.  90.
Belgium (Fl.) 68 30 (1,99) 23 44 78 95 100 59 37 (2,5) 1 19 71 92 100
Dánia 91 19 (1,53) 59 93 100 100 100 84 28 (2,36) 35 83 100 100 100
Finnország 90 16 (0,99) 72 86 97 100 100 70 40 (2,6) 0 22 93 100 100
Franciaország 47 33 (1,84) 7 18 44 80 95 35 38 (2,12) 0 1 15 73 98
Magyarország 68 31 (1,82) 18 45 80 96 100 49 41 (2,43) 0 0 56 90 99
Írország 58 34 (2,32) 7 23 68 88 100 35 40 (2,9) 0 0 10 80 95
Olaszország 47 35 (1,84) 4 12 45 80 100 38 38 (2,01) 1 3 19 75 99
Korea 92 16 (0,91) 68 92 100 100 100 89 21 (1,17) 52 87 100 100 100
Mexikó 27 32 (1,87) 0 1 14 39 84 25 32 (1,86) 0 0 7 45 82
Norvégia 91 14 (1,11) 75 87 97 100 100 74 36 (2,79) 9 58 94 100 100
Portugália 53 57 (3,74) 9 24 42 80 97 41 37 (2,55) 0 10 30 71 100
Spanyolország 61 32 (1,77) 11 35 66 91 100 46 40 (2,2) 0 0 48 88 100
Svédország 95 13 (0,92) 84 94 100 100 100 88 27 (1,98) 58 92 100 100 100
Svájc 82 28 (1,23) 25 77 96 100 100 73 36 (1,59) 10 43 95 100 100
Országok átlaga 69 28 (1,71) 33 52 73 89 98 57 35 (2,22) 12 30 60 87 98
Hollandia1 73 33 (3,42) 18 40 92 100 100 72 39 (4,17) 0 27 100 100 100

Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a nemzetközi mintaválasztási követelményeket. A közölt adatok súlyozatlanok.

23. táblázat
A tanárok szakmai fejlődést segítő tevékenységekben való részvétele tevékenységtípusok szerint (2001)
A felső középfokú iskolákban tanuló diákok aránya, akik iskolájában az igazgató szerint legalább egy tanár részt vett szakmai fejlődést segítő tevékenységekben (számítástechnikai vonatkozású tevékenységekkel együtt) a 2000/2001-es tanévben, tevékenységtípus szerint

Együttműködéssel, mentorálással vagy óralátogatással kapcsolatos szakmai tevékenységek
Más iskolákban tett látogatások Rendszeres együttműködés a tanárok között oktatási kérdésekben  Mentorálás, óralátogatás, korrepetálás Kutatási- fejlesztési tevékenység Munkaközösségben, szakmai hálózatban való részvétel
Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E.
Belgium (Fl.) 30 45,8 (3,01) 85 35,9 (2,36) 43 49,6 (3,26) 72 44,9 (2,95) 42 49,5 (3,26)
Dánia 77 42,2 (3,41) 92 26,8 (2,17) 69 46,5 (3,76) 95 21,2 (1,71) 76 43,0 (3,47)
Finnország 72 45,2 (2,84) 65 47,6 (3,00) 38 48,7 (3,06) 89 31,7 (1,99) 70 46,0 (2,89)
Franciaország 24 42,5 (2,37) 79 40,5 (2,26) 65 47,9 (2,67) 72 44,8 (2,50) 45 49,8 (2,78)
Magyarország 43 49,6 (2,87) 91 29,1 (1,68) 59 49,3 (2,85) 59 49,3 (2,85) 40 49,0 (2,84)
Írország 20 40,0 (2,65) 45 49,9 (3,31) 18 38,2 (2,53) 47 50,0 (3,31) 53 50,0 (3,31)
Olaszország 36 48,1 (2,54) 91 29,2 (1,55) 64 48,2 (2,55) 76 42,6 (2,25) 53 50,0 (2,64)
Korea 85 35,5 (1,98) 85 35,6 (1,99) 81 39,5 (2,20) 66 47,6 (2,65) 69 46,2 (2,58)
Mexikó 39 48,8 (2,54) 84 36,6 (1,90) 61 48,8 (2,54) 71 45,2 (2,35) 35 47,7 (2,48)
Norvégia 65 47,9 (3,68) 92 27,8 (2,13) 40 49,2 (3,77) 78 41,8 (3,20) 65 47,8 (3,66)
Portugália 81 39,7 (2,53) 74 43,7 (2,79) 49 50,1 (3,19) 61 48,8 (3,11) 41 49,4 (3,15)
Spanyolország 33 47,2 (2,52) 78 41,5 (2,22) 36 48,1 (2,57) 74 43,8 (2,34) 32 46,8 (2,50)
Svédország 82 38,7 (2,77) 76 42,8 (3,06) 41 49,3 (3,52) 73 44,7 (3,19) 80 40,2 (2,87)
Svájc 49 50,0 (2,14) 93 25,9 (1,11) 80 40,2 (1,72) 70 45,9 (1,96) 49 50,0 (2,14)
Országok átlaga 52 44,4 (2,70) 81 36,6 (2,25) 53 46,7 (2,87) 72 43,0 (2,60) 54 47,5 (2,90)
Hollandia1 22 41,7 (3,98) 85 35,8 (3,41) 45 49,9 (4,77) 77 42,4 (4,05) 43 49,7 (4,74)


Tanfolyamokon való részvétel Egyéb szakmai tevékenységek
Tantárgyi, módszertani és más oktatási témájú tanfolyamokon, szakmai műhelyeken való részvétel Konferenciákon, módszertani bemutatókon való részvétel Diplomát adó képzés (pl. szakvizsgát adó képzés, PhD) Cég/munkaadó felkeresése
Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E.
Belgium (Fl.) 99 10,8 (0,71) 62 48,6 (3,19) 65 47,7 (3,14) 71 45,2 (2,98)
Dánia 99 7,5 (0,61) 86 34,5 (2,79) 72 45,1 (3,65) 74 44,1 (3,57)
Finnország 99 8,1 (0,51) 76 43,1 (2,71) 61 48,8 (3,07) 87 33,2 (2,09)
Franciaország 86 34,7 (1,94) 27 44,5 (2,48) 52 50,0 (2,79) 62 48,7 (2,71)
Magyarország 94 23,3 (1,35) 84 36,3 (2,10) 94 24,4 (1,41) 57 49,6 (2,87)
Írország 93 25,2 (1,67) 63 48,3 (3,20) 68 46,8 (3,10) 54 50,0 (3,31)
Olaszország 85 35,4 (1,87) 60 49,0 (2,60) 26 43,8 (2,32) 59 49,3 (2,61)
Korea 98 12,8 (0,72) 80 40,3 (2,24) 92 27,8 (1,55) 35 47,7 (2,66)
Mexikó 97 16,3 (0,85) 58 49,5 (2,58) 67 47,1 (2,45) 62 48,6 (2,53)
Norvégia 99 11,0 (0,84) 82 38,5 (2,95) 66 47,5 (3,64) 81 39,6 (3,04)
Portugália 81 39,5 (2,52) 54 50,0 (3,18) 78 41,4 (2,64) 82 38,6 (2,46)
Spanyolország 87 33,9 (1,81) 50 50,1 (2,68) 55 49,8 (2,66) 67 46,9 (2,51)
Svédország 96 19,7 (1,40) 88 32,1 (2,29) 89 31,9 (2,28) 81 39,1 (2,79)
Svájc 97 15,7 (0,67) 76 42,7 (1,83) 54 49,9 (2,13) 81 39,6 (1,69)
Országok átlaga 94 21,0 (1,25) 68 43,4 (2,63) 67 43,0 (2,63) 68 44,3 (2,70)
Hollandia1 98 12,8 (1,22) 73 44,4 (4,24) 43 49,8 (4,75) 61 48,9 (4,67)

Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a nemzetközi mintaválasztási követelményeket. A közölt adatok súlyozatlanok.

24. táblázat
A szakmai tevékenységek változatosságának indexe (2001)

A szakmai tevékenységek változatosságának standardizált indexe (együttműködési, mentorálás vagy óralátogatás típusú szakmai tevékenységben való részvétel, tanfolyamokon való részvétel és egyéb szakmai fejlődést segítő tevékenységek)
Átlag Szórás S. E. Percentilis
10. 25. Medián 75. 90.
Belgium (Fl.) -0,19 0,84 0,06 -1,52 -0,54 -0,04 0,45 0,95
Dánia 0,65 0,73 0,06 -0,54 0,45 0,95 1,44 1,44
Finnország 0,24 0,9 0,06 -1,03 -0,04 0,45 0,95 1,44
Franciaország -0,48 1,06 0,06 -2,02 -1,03 -0,54 0,45 0,95
Magyarország 0,06 0,88 0,05 -1,03 -0,54 -0,04 0,45 0,95
Írország -0,73 0,93 0,06 -1,52 -1,52 -0,54 -0,04 0,45
Olaszország -0,29 0,98 0,05 -1,52 -1,03 -0,04 0,45 0,95
Korea 0,41 0,88 0,05 -1,03 -0,04 0,45 0,95 1,44
Mexikó -0,17 0,93 0,05 -1,52 -0,54 -0,04 0,45 0,95
Norvégia 0,29 0,83 0,06 -1,03 -0,04 0,45 0,95 1,44
Portugália -0,04 1,15 0,07 -2,02 -0,54 -0,04 0,95 1,44
Spanyolország -0,47 1 0,05 -1,52 -1,03 -0,54 0,45 0,95
Svédország 0,48 0,86 0,06 -0,54 -0,04 0,45 0,95 1,44
Svájc 0,2 0,88 0,04 -1,03 -0,54 0,45 0,95 1,44
Országok átlaga 0 0,92 0,06 -1,28 -0,5 0,1 0,7 1,16

Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.

25. táblázat
A tanárok szakmai fejlődést segítő tevékenységeinek indexe (2001)
A tanárok aránya, akik részt vettek szakmai fejlődést segítő tevékenységben és a tanulók aránya, akik iskolájában a tanárok különböző mértékben vettek részt szakmai fejlődést segítő tevékenységekben a 2000/2001-es tanévben

Szakmai fejlődést segítő tevékenységekben részt vevő tanárok aránya (az IKT-vonatkozású tevékenységek kivételével) A tanulók százaléka, akik iskolájában a szakmai fejlődést segítő tevékenységekben részt vevő tanárok aránya (az IKT-vonatkozású tevékenységek kivételével…
Átlag Szórás S. E. kevesebb, mint 25% 25-49% 50-74% 75% felett
Belgium (Fl.) 48 24,2 (1,72) 16,8 31,9 36,4 14,9
Dánia 66 29,9 (2,57) 12,0 13,7 23,8 50,5
Finnország 69 27,2 (1,76) 5,8 17,9 27,4 48,9
Franciaország 32 22,6 (1,35) 46,9 28,2 18,3 6,7
Magyarország 30 23,8 (1,39) 50,5 33,2 7,4 8,9
Írország 40 31,4 (2,26) 39,3 26,1 13,8 20,8
Olaszország 36 28,0 (1,57) 43,7 24,9 17,6 13,7
Korea 33 26,5 (1,58) 47,9 29,7 11,2 11,2
Mexikó 46 33,1 (1,88) 35,2 20,2 15,6 29,0
Norvégia 56 32,4 (2,63) 21,3 20,4 22,2 36,1
Portugália 37 25,1 (1,98) 36,8 35,1 15,4 12,8
Spanyolország 40 29,2 (1,83) 38,2 29,4 15,7 16,7
Svédország 84 24,2 (1,83) 2,9 7,8 13,4 75,9
Svájc 56 28,9 (1,37) 15,1 23,9 25,2 35,9
Országok átlaga 48 27,6 (1,84) 29,5 24,5 18,8 27,3
Hollandia1 57 32,1 (3,15) 18,9 26,1 16,5 38,5


IKT-vonatkozású továbbképzésekben részt vevő tanárok aránya A tanulók aránya, akik iskolájában az IKT-vonatkozású továbbképzésekben részt vevő tanárok aránya…
Átlag Szórás S. E. kevesebb, mint 25% 25-49% 50-74% 75% felett
Belgium (Fl.) 30 22,6 (1,59) 51,9 27,4 13,7 7,0
Dánia 52 28,4 (2,47) 16,6 31,1 21,1 31,2
Finnország 43 31,6 (2,11) 39,4 19,3 19,5 21,8
Franciaország 20 17,3 (1,03) 65,2 26,8 6,7 1,2
Magyarország 19 22,8 (1,33) 71,6 14,2 9,3 4,9
Írország 28 24,3 (1,73) 57,0 21,5 13,8 7,7
Olaszország 23 18,7 (1,08) 58,8 29,1 10,3 1,8
Korea 35 33,5 (1,92) 54,9 17,0 8,4 19,7
Mexikó 31 29,8 (1,70) 54,8 20,9 10,8 13,5
Norvégia 44 31,6 (2,54) 31,6 25,8 17,8 24,8
Portugália 26 19,9 (1,55) 57,2 25,8 13,9 3,1
Spanyolország 29 25,3 (1,55) 55,8 22,6 13,0 8,5
Svédország 37 27,5 (2,16) 37,3 34,3 14,7 13,6
Svájc 28 26,2 (1,36) 60,5 19,2 9,5 10,8
Országok átlaga 32 25,7 (1,72) 50,9 23,9 13,0 12,1
Hollandia1 45 32,4 (3,21) 31,9 25,5 11,3 31,4

Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a nemzetközi mintaválasztási követelményeket. A közölt adatok súlyozatlanok.

26. táblázat
A számítástechnika alkalmazása a tanárok által az iskolákban (2001)
A standard számítógépes applikációkat, internetet és e-mailt használó tanárok aránya; a felső középfokú iskolákba járó tanulók aránya, akik iskolájában a tanárok különböző arányban alkalmaznak legalább havonta egyszer standard számítógépes applikációkat, használják az internetet, az e-mailt

Számítógépes applikációkat használó tanárok aránya Szórás S. E. A felső középfokú iskolákba járó tanulók aránya, akik iskolájában a számítógépes applikációkat alkalmazó tanárok aránya…
0% 1-19% 20-39% 40-59% 60-79% 80-100%
Belgium (Fl.) 42 29 (2,10) n 20,6 32,1 16,3 15,3 15,7
Dánia 67 29 (2,45) n 2,2 20,0 15,2 16,1 46,5
Finnország 59 32 (2,08) 0,9 12,6 13,1 21,7 13,6 38,1
Franciaország 49 27 (1,57) 0,4 12,2 25,1 24,2 19,5 18,6
Magyarország 39 30 (1,74) 4,6 27,5 23,8 17,1 10,9 16,1
Írország 26 25 (1,74) 2,7 48,5 22,3 11,7 7,0 7,8
Olaszország 40 26 (1,41) 1,4 19,4 31,8 22,7 11,3 13,4
Korea 60 33 (1,83) n 13,3 18,7 15,2 12,8 39,9
Mexikó 30 31 (1,66) 14,5 34,9 20,1 10,9 5,5 14,1
Norvégia 58 29 (2,27) n 7,4 22,9 20,1 14,8 34,9
Portugália 32 26 (1,86) 1,7 35,0 31,9 12,9 7,4 11
Spanyolország 38 33 (1,81) 2,0 34,4 25,3 12,7 5,8 19,8
Svédország 68 29 (2,18) 1,2 5,7 8,8 20,9 18,8 44,6
Svájc 51 32 (1,50) 2,4 17,4 22,6 12,2 14,0 31,4
Országok átlaga 47 29 (1,87) 2,3 20,8 22,8 16,7 12,3 25,1
Hollandia1 53 m (m) m m m m m m

Az internetet használó tanárok aránya és a középfokú iskolákba járó tanulók aránya, akik iskolájában az Internetet használó tanárok…

Internetet­használó tanárok aránya Szórás S. E. A felső középfokú iskolákba járó tanulók aránya, akik iskolájában az internetet használó tanárok aránya…
0% 1-19% 20-39% 40-59% 60-79% 80-100%
Belgium (Fl.) 33 26 (1,90) 0,7 33,1 31,8 13,9 12,2 8,3
Dánia 63 29 (2,47) n 5,9 21,0 11,7 20,9 40,5
Finnország 56 28 (1,85) n 8,6 19,9 20,8 21,5 29,2
Franciaország 34 24 (1,45) 1,1 31,1 28,2 21,8 9,7 8,1
Magyarország 32 27 (1,54) 3,5 33,4 30,1 14,7 8,4 9,9
Írország 24 23 (1,67) 4,7 46,5 25,8 10,7 7,0 5,3
Olaszország 28 23 (1,25) 2,1 37,7 32,6 15,5 6,2 6
Korea 77 26 (1,48) n 2,7 9,0 10,5 13,2 64,5
Mexikó 21 28 (1,56) 32,9 27,7 18,9 7,6 4,7 8,2
Norvégia 49 26 (2,06) n 10,9 23,9 25,6 19,9 19,7
Portugália 29 26 (1,83) 4,3 45,3 20,3 12,9 11,2 6,1
Spanyolország 30 28 (1,60) 3,8 43,1 22,2 12,3 7,2 11,4
Svédország 62 28 (2,13) 1,2 4,6 14,0 29,7 16,5 34
Svájc 44 28 (1,32) 2,5 18,0 21,4 24,6 15,0 18,4
Országok átlaga 42 26 (1,72) 4,0 24,9 22,8 16,6 12,4 19,3
Hollandia1 50 26 (2,61) n 7,6 29,7 21,4 24,1 16,9

Az e-mailt használó tanárok aránya és a középfokú iskolákba járó tanulók aránya, akik iskolájában az e-mailt használó tanárok…

E-mailt használó tanárok aránya Szórás S. E. A felső középfokú iskolákba járó tanulók aránya, akik iskolájában az e-mailt használó tanárok aránya…
0% 1-19% 20-39% 40-59% 60-79% 80-100%
Belgium (Fl.) 14 21 (1,81) 26,4 50,4 10,6 4,8 5,5 2,3
Dánia 33 30 (2,59) 2,8 35,6 27,6 17,1 3,5 13,5
Finnország 33 34 (2,30) 13,1 33,6 19,5 10,1 4,2 19,6
Franciaország 13 18 (1,21) 20,8 55,3 10,9 10,2 1,5 1,3
Magyarország 15 23 (1,36) 38,1 35,6 15,7 2,7 2,5 5,4
Írország 12 19 (1,44) 35,8 42,5 12,9 5,2 1,7 1,9
Olaszország 12 17 (1,00) 27,3 48,2 17,3 3,9 1,6 1,7
Korea 41 32 (1,91) 0,5 31,3 24,8 13,5 9,3 20,7
Mexikó 13 22 (1,31) 47,1 29,8 13,9 3,6 1,0 4,6
Norvégia 16 20 (1,72) 6,0 66,2 18,2 3,5 3,8 2,2
Portugália 14 22 (1,81) 25,5 52,9 10,2 2,7 5,9 2,8
Spanyolország 11 20 (1,22) 44,0 37,1 9,1 5,1 1,9 2,8
Svédország 43 35 (2,67) 3,5 26,6 23,8 16,1 7,1 23
Svájc 29 27 (1,47) 3,2 44,9 19,0 14,5 7,4 11
Országok átlaga 21 24 (1,70) 21,0 42,1 16,7 8,1 4,1 8,1
Hollandia1 20 26 (3,00) 4,5 67,2 10,0 6,6 2,9 8,9

Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a nemzetközi mintaválasztási követelményeket. A közölt adatok súlyozatlanok.
S. E. = standard hiba
m = az adat nem elérhető
n = nulla vagy elhanyagolható

27. táblázat.
Különböző oktatási célú számítógép-használat (2001)
Azon tanulók aránya, akiknek az iskolájában az igazgató véleménye alapján az egyes oktatási célú számítógép-használat előfordulása gyakori, kevéssé vagy egyáltalán nem jellemző

Az önálló tanulási készség fejlesztése Többlet oktatási és gyakorlási lehetőség biztosítása a tanulók számára Egyéni haladási ütem lehetővé tétele a tanulók számára a tanórákon
Egyáltalán nem jellemző Kevéssé jellemző Gyakori Egyáltalán nem jellemző Kevéssé jellemző Gyakori Egyáltalán nem jellemző Kevéssé jellemző Gyakori
Belgium (Fl.) 11 71 18 16 69 15 23 64 13
Dánia 4 57 39 7 70 23 3 66 32
Finnország 1 76 22 12 76 13 19 71 9
Franciaország 4 61 35 35 59 6 33 55 13
Magyarország 16 66 18 80 13 7 41 42 17
Írország 11 74 15 19 57 24 44 50 6
Olaszország 5 58 37 14 57 29 31 52 17
Korea 5 58 37 64 25 11 11 58 31
Mexikó 13 50 37 27 46 26 17 42 41
Norvégia 1 57 42 2 45 52 4 76 20
Portugália 8 62 30 18 65 18 25 54 21
Spanyolország 25 59 16 48 43 10 51 38 11
Svédország 3 40 58 2 49 49 9 66 25
Svájc 7 61 33 18 70 12 18 68 13
Országok átlaga 8 61 31 26 53 21 23 57 19
Hollandia1 14 53 33 12 76 12 22 58 19


Különböző tantárgyak elemeinek kombinálása Szimuláció segítségével történő tanulási lehetőség biztosítása Információ szerzése az internetről
Egyáltalán nem jellemző Kevéssé jellemző Gyakori Egyáltalán nem jellemző Kevéssé jellemző Gyakori Egyáltalán nem jellemző Kevéssé jellemző Gyakori
Belgium (Fl.) 36 59 6 51 42 7 3 33 64
Dánia 3 53 44 6 72 22 n 7 93
Finnország 27 66 7 49 47 4 1 24 75
Franciaország 22 57 21 32 52 16 2 34 65
Magyarország 28 52 21 29 44 27 4 23 73
Írország 42 55 3 61 35 4 4 54 43
Olaszország 12 51 37 23 49 28 7 40 53
Korea 16 68 17 22 61 17 2 18 80
Mexikó 21 50 29 51 37 11 39 23 37
Norvégia 11 69 20 23 64 14 1 5 95
Portugália 23 64 13 28 54 18 8 33 59
Spanyolország 54 38 8 49 38 13 12 51 37
Svédország 8 72 20 17 70 13 3 6 91
Svájc 12 70 18 30 57 12 5 23 72
Országok átlaga 22 59 19 34 52 15 6 27 67
Hollandia1 44 47 9 20 53 26 1 16 83

Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a nemzetközi mintaválasztási követelményeket. A közölt adatok súlyozatlanok.

28. táblázat
A számítógépek különböző oktatási célú használatának indexe (2001)

A számítógépek különböző oktatási célú használatának standardizált indexe (önálló tanulás segítése, többlet tanulási és gyakorlási lehetőség biztosítása a tanulók számára, a tanulók egyéni haladási ütemének lehetővé tétele a tanórán, különböző tantárgyak elemeinek kombinálása, információszerzés az internetről)
Átlag Szórás S. E. Percentilis
10. 25. Medián 75. 90.
Belgium (Fl.) -0,27 0,84 0,06 -1,35 -0,96 -0,19 0,20 0,59
Dánia 0,70 0,75 0,06 -0,19 0,20 0,59 1,37 1,76
Finnország -0,10 0,76 0,05 -0,96 -0,58 -0,19 0,20 0,98
Franciaország -0,10 0,90 0,05 -1,35 -0,58 0,20 0,59 0,98
Magyarország -0,37 0,91 0,05 -1,35 -0,96 -0,19 0,20 0,98
Írország -0,54 0,87 0,06 -1,74 -1,35 -0,58 0,20 0,59
Olaszország 0,24 1,03 0,05 -0,96 -0,58 0,20 0,98 1,76
Korea 0,07 0,90 0,05 -0,96 -0,58 0,20 0,59 1,37
Mexikó -0,14 1,18 0,06 -1,74 -0,96 -0,19 0,59 1,37
Norvégia 0,57 0,69 0,05 -0,19 0,20 0,59 0,98 1,37
Portugália 0,00 1,01 0,07 -1,35 -0,58 0,20 0,59 1,37
Spanyolország -0,76 1,05 0,06 -2,13 -1,35 -0,96 -0,19 0,59
Svédország 0,61 0,86 0,06 -0,19 0,20 0,59 0,98 1,76
Svájc 0,08 0,92 0,04 -0,96 -0,58 0,20 0,59 0,98
Országok átlaga 0,00 0,90 0,05 -1,10 -0,60 0,04 0,56 1,17

Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
S. E. = standard hiba

29. táblázat
Számítógéphez kapcsolódó tevékenységek a felső középfokon (2001)
A felső középfokon tanulók aránya, akik iskolájában különböző számítógéphez kapcsolódó tevékenységek a tanulók feladatai közé tartoznak legalább havonta egy alkalommal, az igazgatók válaszai szerint

Számítógépes operációk(fájlok mentése, nyomtatás stb.) Dokumentumok írása szövegszerkesztővel Illusztrációk készítése grafikai programokkal Számolás táblázatkezelő programok segítségével
Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E.
Belgium (Fl.) 99 12 (0,79) 95 21 (1,41) 42 49 (3,26) 75 44 (2,87)
Dánia 99 8 (0,63) 99 10 (0,83) 68 47 (3,77) 88 33 (2,64)
Finnország 97 16 (1,00) 96 18 (1,16) 64 48 (3,02) 61 49 (3,07)
Franciaország 94 24 (1,34) 91 29 (1,59) 58 49 (2,71) 88 32 (1,78)
Magyarország 97 18 (1,05) 96 20 (1,18) 70 46 (2,64) 86 34 (1,98)
Írország 87 34 (2,23) 87 34 (2,22) 66 47 (3,14) 62 49 (3,21)
Olaszország 90 30 (1,58) 89 31 (1,64) 56 50 (2,63) 78 41 (2,19)
Korea 90 30 (1,65) 92 27 (1,49) 46 50 (2,78) 68 47 (2,60)
Mexikó 93 26 (1,34) 93 26 (1,37) 84 37 (1,92) 84 37 (1,92)
Norvégia 99 12 (0,89) 99 11 (0,82) 66 47 (3,63) 82 39 (2,98)
Portugália 94 23 (1,50) 94 23 (1,50) 82 38 (2,44) 81 40 (2,54)
Spanyolország 86 35 (1,87) 87 33 (1,78) 60 49 (2,61) 60 49 (2,61)
Svédország 96 18 (1,32) 97 17 (1,18) 61 49 (3,50) 73 45 (3,18)
Svájc 93 26 (1,09) 91 29 (1,25) 57 50 (2,11) 70 46 (1,96)
Országok átlaga 94 22 (1,30) 93 24 (1,39) 63 47 (2,87) 75 42 (2,54)
Hollandia1 99 11 (1,01) 99 11 (1,01) 39 49 (4,67) 63 49 (4,63)


Programok írása E-mailen történő kommunikáció tanárokkal és tanulókkal Elektronikus információ küldése, keresése és használata Oktatási szoftver használata (pl. tesztgyakorlatok céljából)
Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E.
Belgium (Fl.) 27 45 (2,93) 38 49 (3,19) 85 36 (2,37) 60 49 (3,24)
Dánia 14 35 (2,85) 74 44 (3,54) 96 20 (1,60) 70 46 (3,73)
Finnország 19 40 (2,49) 79 41 (2,56) 96 19 (1,22) 63 48 (3,05)
Franciaország 13 34 (1,85) 44 50 (2,73) 86 35 (1,92) 71 46 (2,51)
Magyarország 44 50 (2,88) 53 50 (2,89) 92 27 (1,57) 85 35 (2,04)
Írország 13 33 (2,20) 34 48 (3,14) 67 47 (3,12) 49 50 (3,31)
Olaszország 47 50 (2,64) 39 49 (2,58) 68 47 (2,46) 81 39 (2,07)
Korea 14 35 (1,96) 86 35 (1,94) 91 28 (1,56) 74 44 (2,45)
Mexikó 60 49 (2,57) 44 50 (2,60) 49 50 (2,61) 74 44 (2,29)
Norvégia 21 41 (3,13) 67 47 (3,62) 88 33 (2,52) 66 47 (3,63)
Portugália 38 49 (3,12) 48 50 (3,21) 75 43 (2,79) 76 43 (2,76)
Spanyolország 18 38 (2,03) 23 42 (2,24) 61 49 (2,60) 46 50 (2,65)
Svédország 30 46 (3,27) 87 34 (2,43) 91 29 (2,05) 67 47 (3,38)
Svájc 14 35 (1,47) 52 50 (2,13) 82 38 (1,64) 60 49 (2,09)
Országok átlaga 27 41 (2,53) 55 46 (2,77) 80 36 (2,15) 67 46 (2,80)
Hollandia1 9 28 (2,67) 48 50 (4,79) 82 39 (3,71) 87 33 (3,19)

Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a nemzetközi mintaválasztási követelményeket. A közölt adatok súlyozatlanok.
S. E. = standard hiba

30. táblázat
Az iskola IKT-vonatkozású céljai elérésének akadályai (2001)
Felső középfokú tanulók százaléka, akik iskolájában az igazgatók az alábbi, az IKT-vonatkozású célok elérésének akadályairól számoltak be

Hardver és infrastruktúra vonatkozású akadályok Szoftverek elérhetőségéhez kapcsolódó akadályok
Nincs elég számítógép a tanárok számára Nincs elég számítógép a tanulók számára Elavult (3 évnél régebbi) számító­gépek Nincs elérhető internet­kapcsolat Nincs elég hely a számítógépek megfelelő elhelyezésére Gyenge infrastruktúra (telekommu­nikáció, elektro­mosság) Nincs elég példányban oktatási célú szoftver Nincs elég szoftver­típus Az elérhető szoftverek gyenge minőségűek
Belgium (Fl.) 59 50 57 16 48 23 50 31 14
Dánia 47 57 47 8 46 6 26 57 32
Finnország 38 48 43 2 51 9 31 41 11
Franciaország 47 51 55 34 40 32 60 32 27
Magyarország 46 36 50 4 21 28 58 59 18
Írország 75 75 72 14 63 20 72 66 38
Olaszország 54 52 60 23 39 27 43 31 22
Korea 5 37 57 3 23 21 53 63 30
Mexikó 67 75 70 52 45 47 67 70 56
Norvégia 61 66 61 3 54 17 28 40 30
Portugália 52 64 60 28 43 40 61 57 15
Spanyolország 60 67 69 24 47 37 60 53 36
Svédország 40 47 45 1 46 15 17 21 9
Svájc 39 52 32 18 46 22 35 25 26
Országok átlaga 49 56 56 17 44 25 47 46 26
Hollandia1 37 40 30 11 28 22 22 43 34


Tanárokkal kapcsolatos akadályok
A tanároknak nincs elég idejük olyan órára való felkészülésre, melyeken számítógépeket használnak A számítógépek osztálytermi oktatásba való integrálása bonyolult A tanulási problémákkal küzdő tanulók esetében bonyolult a használata A tanároknak nincs elég idejük az internet használat lehetőségeinek megismerésére A tanárok érdeklődésének/ hajlandóságának hiánya a számítógép használatára A tanárok érdeklődésének/ hajlandóságának hiánya a számítógép oktatásban való használatára Nincs elég továbbképzési idő a tanárok számára
Belgium (Fl.) 69 76 22 41 35 67 25
Dánia 41 48 26 29 39 59 38
Finnország 65 74 27 35 39 66 31
Franciaország 52 62 26 40 44 75 44
Magyarország 58 61 23 36 10 33 14
Írország 87 93 20 83 32 67 63
Olaszország 76 80 28 71 48 69 47
Korea 49 25 14 9 27 32 25
Mexikó 50 62 47 65 48 63 42
Norvégia 61 87 9 29 50 87 55
Portugália 38 66 43 47 45 64 36
Spanyolország 73 81 44 69 31 69 56
Svédország 48 70 14 29 29 63 41
Svájc 72 57 32 61 46 68 39
Országok átlaga 60 67 27 46 37 63 40
Hollandia1 74 70 15 38 46 68 19


Szervezéssel és tervezéssel kapcsolatos akadályok Egyéb
Nehéz elég számítógépidőt biztosítani az egyes osztályok számára Nincs külön tantervi idő az internet használatára Elégtelen tervek és források a lopások és a vandalizmus megakadá- lyozására Nincs elég személyzet a számítógépet használó tanulók felügyeletére A fenntartói és technikai segítség elégtelensége Támogatás hiánya az irányító hatóságok részéről
Belgium (Fl.) 72 21 31 61 75 30
Dánia 61 7 18 21 44 5
Finnország 64 18 12 53 44 36
Franciaország 61 34 45 65 83 28
Magyarország 51 20 9 48 24 35
Írország 92 62 25 69 86 8
Olaszország 48 67 26 62 34 12
Korea 39 24 34 20 61 25
Mexikó 65 63 32 57 45 41
Norvégia 76 20 20 65 42 35
Portugália 66 47 31 62 51 13
Spanyolország 71 72 30 64 65 7
Svédország 70 11 23 46 41 20
Svájc 67 31 30 67 49 27
Országok átlaga 65 36 26 54 53 23
Hollandia1 56 13 23 56 51 20

Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a mintaválasztás nemzetközi követelményeit. A közölt adatok súlyozatlanok.

31. táblázat
A tanártovábbképzés intézményi támogatási formái (2001)
Felső középfokú tanulók aránya, akik iskolája támogatja a tanárok továbbképzését az igazgatók válaszai alapján, a támogatás fajtái szerint

Az iskola elkülönített továbbképzési költségvetéssel rendelkezik Az iskola időt biztosít a tanárok továbbképzése számára Az iskola tantestületi továbbképzést szervez Az iskola információkat gyűjt és terjeszt a pedagógus-továbbképzési lehetőségekről az iskola körzetében
Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E.
Belgium (Fl.) 98 15,6 (1,03) 90 30,1 (1,97) 88 32,9 (2,16) 98 14,7 (0,97)
Dánia 96 19,3 (1,57) 100 6,8 (0,55) 97 17,5 (1,42) 92 26,9 (2,21)
Finnország 79 41,0 (2,61) 96 19,7 (1,24) 73 44,4 (2,82) 95 22,5 (1,43)
Franciaország 19 39,3 (2,20) 69 46,4 (2,57) 59 49,3 (2,77) 89 31,1 (1,71)
Magyarország 84 36,3 (2,11) 89 31,6 (1,83) 81 39,1 (2,27) 98 13,6 (0,79)
Írország 45 49,9 (3,36) 90 30,3 (2,02) 74 44,1 (2,97) 83 37,4 (2,50)
Olaszország 81 39,2 (2,07) 83 37,6 (1,99) 90 29,5 (1,56) 84 36,9 (1,95)
Korea 29 45,4 (2,55) 59 49,3 (2,77) 40 49,1 (2,76) 90 29,5 (1,66)
Mexikó 37 48,4 (2,52) 80 40,0 (2,09) 87 33,2 (1,73) 94 23,5 (1,23)
Norvégia 80 39,8 (3,06) 95 21,2 (1,62) 94 24,4 (1,87) 91 28,1 (2,15)
Portugália 8 27,9 (1,79) 34 47,4 (3,07) 75 43,7 (2,79) 96 19,0 (1,21)
Spanyolország 17 37,6 (2,00) 33 47,1 (2,51) 72 45,1 (2,40) 99 11,8 (0,63)
Svédország 98 15,0 (1,07) 85 36,2 (2,62) 94 23,3 (1,67) 97 16,6 (1,18)
Svájc 86 34,9 (1,49) 91 29,3 (1,25) 87 33,5 (1,43) 90 29,6 (1,26)
Országok átlaga 61 35,0 (2,10) 78 33,8 (2,01) 79 36,4 (2,19) 93 24,4 (1,49)
Hollandia1 92 26,9 (2,55) 90 29,6 (2,82) 94 24,6 (2,34) 99 10,1 (0,95)

Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a mintaválasztás nemzetközi követelményeit. A közölt adatok súlyozatlanok.

32. táblázat
A tanulói előrehaladás nyilvántartása és a tanárok hozzáférése (2001)

A tanulók kurzusválasztása A tanulók iskolai teljesítménye Viselkedési problémák
Van központi nyilvántartás A tanárok hozzáférnek Van központi nyilvántartás A tanárok hozzáférnek Van központi nyilvántartás A tanárok hozzáférnek
Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E.
Belgium (Fl.) 96 20 (1,32) 92 28 (1,85) 95 22 (1,49) 92 27 (1,81) 96 20 (1,32) 41 49 (3,29)
Dánia 97 17 (1,35) 93 25 (2,01) 95 21 (1,74) 81 39 (3,19) 43 50 (4,09) 10 30 (2,49)
Finnország 97 18 (1,12) 90 30 (1,92) 71 46 (2,92) 47 50 (3,20) 44 50 (3,16) 11 31 (1,98)
Franciaország 89 32 (1,76) 86 35 (1,93) 97 18 (1,02) 93 25 (1,40) 89 31 (1,74) 62 49 (2,72)
Magyarország 87 34 (1,96) 85 36 (2,09) 94 23 (1,35) 92 27 (1,55) 72 45 (2,59) 52 50 (2,90)
Írország 98 13 (0,91) 96 21 (1,40) 98 15 (0,99) 96 20 (1,33) 92 27 (1,84) 64 48 (3,27)
Olaszország 79 41 (2,19) 74 44 (2,36) 79 41 (2,20) 71 45 (2,43) 36 48 (2,57) 21 40 (2,17)
Korea 94 23 (1,32) 91 28 (1,62) 99 8 (0,43) 97 16 (0,93) 96 19 (1,11) 87 34 (1,93)
Mexikó 75 43 (2,31) 48 50 (2,67) 91 28 (1,48) 76 43 (2,26) 92 28 (1,48) 61 49 (2,59)
Norvégia 96 19 (1,45) 69 47 (3,63) 36 48 (3,73) 20 40 (3,12) 56 50 (3,86) 9 29 (2,22)
Portugália 93 26 (1,66) 87 33 (2,16) 61 49 (3,17) 50 50 (3,25) 75 43 (2,82) 42 49 (3,23)
Spanyolország 99 10 (0,52) 92 27 (1,43) 76 43 (2,28) 69 46 (2,48) 60 49 (2,64) 29 46 (2,45)
Svédország 100 n (n) 88 33 (2,38) 37 49 (3,49) 32 47 (3,36) 52 50 (3,62) 11 32 (2,29)
Svájc 89 32 (1,36) 71 45 (1,94) 90 30 (1,26) 63 48 (2,06) 63 48 (2,07) 20 40 (1,71)
Országok átlaga 92 23 (1,38) 83 34 (2,10) 80 31 (1,97) 70 37 (2,31) 69 40 (2,49) 37 41 (2,52)
Hollandia1 100 n (n) 82 39 (3,69) 97 17 (1,62) 75 44 (4,16) 51 50 (4,79) 12 33 (3,15)


Tanulói hiányzások Iskolán kívüli tanulói teljesítmények Záróvizsga eredményei
Van központi nyilvántartás A tanárok hozzáférnek Van központi nyilvántartás A tanárok hozzáférnek Van központi nyilvántartás A tanárok hozzáférnek
Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E.
Belgium (Fl.) 100 6 (0,39) 83 38 (2,51) 42 49 (3,29) 31 46 (3,09) 100 n (n) 97 17 (1,15)
Dánia 100 n ((n)) 92 27 (2,20) 27 45 (3,62) 22 42 (3,39) 99 12 (0,99) 71 45 (3,69)
Finnország 88 33 (2,10) 76 43 (2,73) 74 44 (2,82) 60 49 (3,15) 100 5 (0,31) 85 36 (2,30)
Franciaország 98 12 (0,69) 90 29 (1,65) 66 47 (2,65) 65 48 (2,67) 89 31 (1,72) 88 32 (1,79)
Magyarország 98 13 (0,76) 97 17 (0,96) 74 44 (2,56) 64 48 (2,78) 96 20 (1,18) 92 27 (1,59)
Írország 99 12 (0,79) 97 17 (1,11) 44 50 (3,33) 37 48 (3,25) 100 n (n) 98 13 (0,89)
Olaszország 95 23 (1,21) 87 34 (1,81) 74 44 (2,35) 65 48 (2,54) 98 12 (0,65) 94 24 (1,29)
Korea 100 n (n) 99 8 (0,43) 95 22 (1,26) 91 29 (1,62) 99 9 (0,50) 97 16 (0,90)
Mexikó 92 27 (1,43) 81 39 (2,08) 69 46 (2,45) 50 50 (2,65) 97 16 (0,84) 85 36 (1,92)
Norvégia 96 19 (1,51) 72 45 (3,54) 5 22 (1,73) 4 20 (1,55) 99 8 (0,63) 50 50 (3,93)
Portugália 99 12 (0,78) 92 28 (1,82) 44 50 (3,24) 33 47 (3,07) 100 n (n) 92 28 (1,83)
Spanyolország 73 45 (2,41) 66 48 (2,57) 35 48 (2,59) 32 47 (2,52) 97 17 (0,91) 91 29 (1,58)
Svédország 90 30 (2,17) 83 38 (2,77) 37 48 (3,51) 25 44 (3,16) 100 4 (0,31) 82 39 (2,79)
Svájc 85 36 (1,53) 58 49 (2,11) 23 42 (1,80) 11 32 (1,36) 92 27 (1,17) 61 49 (2,10)
Országok átlaga 94 19 (1,13) 84 33 (2,02) 51 43 (2,66) 42 43 (2,63) 98 12 (0,66) 84 32 (1,98)
Hollandia1 92 27 (2,56) 65 48 (4,55) m m m m m m n n (n) 82 38 (3,66)

Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a mintaválasztás nemzetközi követelményeit. A közölt adatok súlyozatlanok.

33. táblázat
Az egy diákra vetített, oktatási intézményre fordított kiadás az egy főre jutó GDP-hez viszonyítva (1999)
Az egy diákra vetített, oktatási intézményre fordított kiadás az egy főre jutó GDP-hez viszonyítva, iskolaszintek szerint, a részidős képzésben résztvevőket teljes idejű (nappali tagozatos) létszámra átszámítva

Óvodai nevelés(3 évesnél nagyobb gyerekek) Alapfokú oktatás Alsó középfokú oktatás Felső középfokú oktatás Összes középfokú oktatás Felsőoktatásnak nem számító posztszekunder oktatás Felsőoktatás
Összes felsőoktatás a B típusú felsőoktatás az A típusú felsőoktatás és kutatási programok
(1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9)
Ausztrália m 19 26 28 27 30 46 31 49
Ausztria 20 26 33 33 33 36 47 x(7) x(7)
Belgium 12 16 x(5) x(5) 26 x(5) 39 x(7) x(7)
Csehország 18 13 22 30 25 6 42 14 49
Dánia 15 24 25 30 28 m 39 x(7) x(7)
Egyesült Államok4 20 20 x(5) x(5) 24 x(7) 57 x(7) x(7)
Egyesült Királyság 27 16 x(5) x(5) 24 x(5) 41 x(7) x(7)
Finnország 16 18 27 23 25 x(5) 35 19 36
Franciaország 17 18 29 34 31 25 34 37 33
Görögország1 x(2) 14 x(5) x(5) 18 34 27 22 29
Hollandia2 15 16 22 21 21 m 46 27 47
Írország 13 12 17 17 17 16 37 x(7) x(7)
Izland m m m m m m m m m
Japán 13 21 23 26 24 x(4,7) 41 31 43
Kanada 17 x(5) x(5) x(5) 23 x(7) 57 x(7) 58
Korea 13 21 24 26 25 a 39 26 48
Lengyelország1 21 21 x(2) 18 18 x(4) 44 x(7) 44
Luxemburg m m m m m m m m m
Magyarország1 21 19 18 24 21 26 51 x(7) x(7)
Mexikó 14 13 14 27 18 a 57 x(7) x(7)
Németország 20 16 20 41 27 47 42 22 46
Norvégia1 40 20 25 27 26 x(4) 43 x(7) x(7)
Olaszország1 21 22 26 28 27 m 32 30 32
Portugália 13 20 29 32 30 a 28 x(7) x(7)
Spanyolország 15 19 x(5) x(5) 26 x(5) 30 27 30
Svájc1,3 10 23 27 41 34 28 63 47 65
Svédország 14 24 24 26 25 28 61 x(7) x(7)
Szlovákia 17 x(3) 16 24 19 x(4) 48 x(9) 48
Törökország1 m m m m m m 73 x(7) x(7)
Új-Zéland m m m m m m m m m
Országok átlaga 18 19 23 28 25 21 44 28 44

Forrás: Education at a Glance, 2002 B1. 2 táblázat
Megjegyzés: x-szel jelöltük a más oszlopban szereplő adatokat. Az oszlop számát az x utáni zárójelben adtuk meg, az x(2) például azt jelenti, hogy az adat a 2. oszlopban szerepel.
1. Csak az állami intézmények.
2. Csak az állami és az államtól függő magánintézmények.
3. A 9. oszlop csak az A típusú felsőoktatásra vonatkozik.
4. Csak az állami és a független magánintézmények.
5. Az 1998. évhez képest.
6. A 2000. évhez képest.

34. táblázat
Beiskolázási minták a felső középfokú oktatásban (2000)
Beiskolázás az állami és magán felső középfokú oktatásban, az érettségi típusa és programtípus szerint

A beiskolázás megoszlása az érettségi típusa szerint A beiskolázás megoszlása programtípus szerint
ISCED 3A ISCED 3B ISCED 3C általános ismereteket nyújt szakmai képzést készít elő szakmai képzést nyújt ebből: általános ismeret és szakma- központú együtt
(1) (2) (3) (4) (5) (6) (7)
Ausztrália 34,3 a 65,7 34,3 a 65,7 x(6)
Ausztria 43,5 48,1 8,5 21,7 7,2 71,1 36,4
Belgium 53,7 a 46,3 33,2 a 66,8 2,8
Csehország 63,5 0,5 36,0 18,6 1,1 80,2 40,5
Dánia 45,3 a 54,7 45,1 0,2 54,7 54,1
Egyesült Államok m m m m m m m
Egyesült Királyság 24,3 a 75,7 32,7 x(6) 67,3 x(6)
Finnország 100,0 a a 44,7 a 55,3 10,7
Franciaország 67,0 a 33,0 42,6 a 57,4 11,7
Görögország 67,9 a 32,1 67,9 a 32,1 a
Hollandia 64,8 a 35,2 31,7 a 68,3 20,4
Írország 78,1 a 21,9 76,6 23,4 a a
Izland 66,8 0,5 32,7 66,6 1,1 32,3 14,4
Japán 73,9 0,8 25,3 73,9 0,8 25,3 a
Kanada m m m m m m m
Korea 63,9 a 36,1 63,9 a 36,1 a
Lengyelország 78,0 a 22,0 35,7 a 64,3 a
Luxemburg 61,2 14,4 24,3 36,5 a 63,5 13,7
Magyarország 74,6 1,7 23,6 36,0 53,7 10,3 10,3
Mexikó 87,0 a 13,0 87,0 a 13,0 a
Németország 36,8 63,2 a 36,8 a 63,2 48,7
Norvégia 42,7 a 57,3 42,7 a 57,3 a
Olaszország 80,8 1,3 17,9 35,7 39,8 24,6 m
Portugália 75,9 17,0 7,0 72,2 a 27,8 m
Spanyolország 66,5 a 33,5 66,5 a 33,5 5,8
Svájc 30,0 60,0 10,0 34,3 a 65,7 57,9
Svédország 49,0 a 0,4 51,2 a 48,8 m
Szlovákia 78,1 a 21,9 21,4 a 78,6 39,7
Törökország 90,1 a 9,9 51,0 a 49,0 9,9
Új-Zéland 65,0 15,8 17,6 m m m m
Országok átlaga 63,9 7,8 26,6 48,3 5,1 46,9 17,1
Nem OECD-országok
Izrael 95,8 x(1) 4,2 67,1 a 32,9 m

Forrás: Education at a Glance, 2002 C2.5 táblázat
Megjegyzés: x-szel jelöltük a más oszlopban szereplő adatokat. Az oszlop számát az x utáni zárójelben adtuk meg, az x(2) például azt jelenti, hogy az adat a 2. oszlopban szerepel.

35. táblázat
Az oktatási intézményből kikerült 20-24 évesek százalékos aránya, a legmagasabb iskolai végzettség, nemek és a munkavállalói státus szerint (2001)

Felső középfoknál alacsonyabb végzettség Felső középfokú vagy annál magasabb végzettség Oktatási intézménybe jár Összes 20-24 éves
foglalkoz- tatott munka- nélküli nem a munkaerő része együtt foglalkoz- tatott munka- nélküli nem a munkaerő része együtt
Ausztrália Férfiak 13,4 4,0 1,6 18,9 37,1 3,9 2,0 43,0 38,1 100
Nők 9,2 3,2 6,4 18,9 39,4 2,8 4,1 46,2 34,9 100
Együtt 11,3 3,6 4,0 18,9 38,2 3,3 3,0 44,6 36,5 100
Ausztria Férfiak 8,6 1,4 2,2 12,2 52,6 2,8 8,0 63,5 24,3 100
Nők 7,8 0,7 4,5 12,9 50,6 1,9 4,1 56,6 30,5 100
Együtt 8,2 1,1 3,3 12,6 51,6 2,4 6,0 60,0 27,4 100
Belgium Férfiak 10,9 3,9 1,5 16,2 35,0 3,5 2,0 40,5 43,3 100
Nők 5,2 2,0 4,0 11,1 34,5 4,4 4,8 43,8 45,1 100
Együtt 8,0 2,9 2,7 13,7 34,8 4,0 3,4 42,1 44,2 100
Csehország Férfiak 4,2 2,5 1,0 7,7 61,6 7,9 1,2 70,7 21,6 100
Nők 2,2 1,3 3,3 6,7 49,5 6,9 12,3 68,6 24,6 100
Együtt 3,2 1,9 2,1 7,2 55,7 7,4 6,6 69,7 23,1 100
Dánia Férfiak 13,6 1,2 0,5 15,4 32,1 1,4 0,7 34,2 50,4 100
Nők 9,8 1,6 4,7 16,1 20,9 1,7 1,4 23,9 60,0 100
Együtt 11,7 1,4 2,6 15,7 26,4 1,5 1,0 29,0 55,3 100
Egyesült Államok1 Férfiak 10,3 1,5 1,8 13,6 48,3 3,3 4,0 55,6 30,8 100
Nők 5,0 0,8 5,4 11,1 42,5 2,6 9,6 54,7 34,1 100
Együtt 7,7 1,1 3,6 12,4 45,4 2,9 6,8 55,1 32,5 100
Egyesült Királyság Férfiak 4,5 1,3 1,7 7,6 52,4 4,8 2,5 59,7 32,8 100
Nők 2,1 0,6 5,3 8,1 45,3 3,3 9,5 58,1 33,8 100
Együtt 3,4 1,0 3,5 7,8 48,9 4,0 6,0 58,9 33,3 100
Finnország Férfiak 5,8 1,8 2,7 10,4 29,8 5,4 5,9 41,1 48,5 100
Nők 2,1 0,5 2,2 4,8 25,8 4,5 5,6 36,0 59,2 100
Együtt 3,9 1,2 2,5 7,6 27,8 5,0 5,8 38,6 53,9 100
Franciaország Férfiak 8,9 4,5 1,9 15,2 29,6 3,7 0,8 34,2 50,6 100
Nők 4,5 3,3 4,2 12,0 23,0 5,4 2,9 31,4 56,7 100
Együtt 6,7 3,9 3,0 13,6 26,3 4,6 1,9 32,8 53,6 100
Görögország Férfiak 17,4 3,4 1,9 22,8 30,7 8,4 3,9 43,0 34,2 100
Nők 5,1 2,8 6,0 13,9 27,5 13,2 6,5 47,2 38,9 100
Együtt 10,9 3,1 4,0 18,1 29,0 10,9 5,3 45,2 36,7 100
Hollandia1 Férfiak 21,1 1,0 1,9 24,0 36,0 0,9 1,3 38,2 37,8 100
Nők 12,7 1,0 5,6 19,3 40,6 1,3 3,3 45,3 35,4 100
Együtt 17,0 1,0 3,7 21,7 38,3 1,1 2,3 41,7 36,6 100
Írország Férfiak 15,3 2,0 1,8 19,1 53,2 1,6 1,2 56,1 24,8 100
Nők 6,5 0,8 4,8 12,0 49,7 2,2 4,2 56,1 31,8 100
Együtt 10,9 1,4 3,3 15,6 51,5 1,9 2,7 56,1 28,3 100
Izland Férfiak 31,8 1,9 0,0 33,7 16,8 0,5 0,5 17,7 48,6 100
Nők 22,5 0,5 3,3 26,4 19,8 1,1 0,0 20,9 52,7 100
Együtt 27,3 1,3 1,6 30,1 18,3 0,8 0,2 19,3 50,6 100
Kanada Férfiak 8,4 2,7 2,4 13,5 40,6 5,9 3,4 49,9 36,6 100
Nők 3,5 0,9 3,9 8,3 40,6 3,1 6,3 49,9 41,8 100
Együtt 6,0 1,8 3,1 10,9 40,6 4,5 4,8 49,9 39,1 100
Lengyelország Férfiak 4,0 3,8 2,0 9,8 27,4 16,7 3,0 47,2 43,0 100
Nők 1,6 2,0 2,6 6,2 22,5 15,3 8,6 46,4 47,4 100
Együtt 2,8 2,9 2,3 8,0 24,9 16,0 5,9 46,8 45,2 100
Luxemburg Férfiak 22,4 3,1 1,6 27,1 26,1 1,2 1,3 28,6 44,3 100
Nők 17,4 0,5 6,2 24,2 25,1 2,3 2,0 29,3 46,5 100
Együtt 19,9 1,8 4,0 25,6 25,6 1,8 1,6 29,0 45,4 100
Magyarország Férfiak 7,8 2,2 3,9 13,9 43,9 5,1 4,5 53,4 32,7 100
Nők 4,1 0,8 9,0 14,0 34,3 2,9 11,8 49,1 37,0 100
Együtt 6,0 1,5 6,5 14,0 39,0 4,0 8,2 51,2 34,8 100
Mexikó Férfiak 64,7 1,9 2,7 69,3 8,9 0,6 0,3 9,9 20,8 100
Nők 26,9 1,0 40,0 68,0 9,5 0,6 4,5 14,5 17,5 100
Együtt 44,6 1,5 22,5 68,6 9,2 0,6 2,5 12,4 19,1 100
Németország Férfiak 9,1 2,8 2,2 14,1 44,0 4,4 4,4 52,8 33,1 100
Nők 6,8 1,8 6,9 15,4 37,9 2,4 7,0 47,2 37,4 100
Együtt 8,0 2,3 4,4 14,7 41,1 3,4 5,6 50,1 35,2 100
Norvégia1 Férfiak 3,6 0,4 0,2 4,3 56,6 3,9 2,5 63,0 32,7 100
Nők 1,7 0,3 0,9 2,9 38,2 1,9 5,9 46,0 51,1 100
Együtt 2,7 0,4 0,6 3,6 47,6 2,9 4,2 54,7 41,7 100
Olaszország Férfiak 20,3 5,6 5,2 31,1 20,8 6,2 7,0 34,0 34,9 100
Nők 9,5 4,1 9,1 22,6 20,9 7,8 6,4 35,1 42,3 100
Együtt 14,9 4,8 7,1 26,9 20,8 7,0 6,7 34,6 38,6 100
Portugália Férfiak 49,6 3,4 3,0 56,0 12,9 0,9 0,4 14,2 29,8 100
Nők 30,3 3,2 4,6 38,0 16,9 2,8 1,6 21,2 40,7 100
Együtt 39,9 3,3 3,8 47,0 14,9 1,8 1,0 17,7 35,3 100
Spanyolország Férfiak 29,5 4,9 2,3 36,7 20,3 2,7 1,2 24,3 39,1 100
Nők 14,9 4,9 5,5 25,3 19,6 5,6 2,8 28,0 46,7 100
Együtt 22,4 4,9 3,8 31,2 20,0 4,1 2,0 26,1 42,8 100
Svájc Férfiak 4,7 m m 7,3 43,9 m m 50,1 42,6 100
Nők m m m m 51,9 m m 58,3 36,7 100
Együtt 4,4 m m 6,2 47,8 m 4,1 54,1 39,8 100
Svédország Férfiak 8,4 2,0 1,0 11,4 45,1 3,9 3,5 52,5 36,1 100
Nők 6,1 1,1 1,6 8,8 38,3 3,3 4,3 45,9 45,3 100
Együtt 7,3 1,6 1,3 10,2 41,8 3,6 3,9 49,3 40,6 100
Szlovákia Férfiak 0,8 3,1 1,4 5,3 46,7 25,3 6,1 78,2 16,5 100
Nők 0,8 0,9 2,4 4,2 43,0 16,0 14,4 73,4 22,4 100
Együtt 0,8 2,1 1,9 4,8 44,9 20,7 10,2 75,8 19,4 100
Törökország Férfiak 38,5 7,3 7,0 52,8 19,5 5,3 7,3 32,1 15,2 100
Nők 16,8 1,8 46,0 64,6 9,1 4,0 13,0 26,0 9,4 100
Együtt 27,6 4,5 26,6 58,7 14,3 4,7 10,1 29,1 12,2 100
Országok átlaga Férfiak 16,2 2,7 2,0 21,1 36,0 4,8 2,9 44,0 34,9 100
Nők 8,7 1,6 7,3 17,6 32,5 4,4 5,8 42,9 39,3 100
Együtt 12,5 2,2 4,7 19,5 34,2 4,6 4,5 43,5 37,1 100

Forrás: Education at a Glance, 2002 C6.1. táblázat
Megjegyzés: a munka-tanulás programokban részt vevő diákokat az oktatásba és a foglalkoztatásba is beleszámoltuk, függetlenül attól, hogy az ILO-besorolás szerint mi a munkaerő-piaci státusuk.
1. 2000. évi adat.

36. táblázat
A 15 éves korosztály olvasási-szövegértési képesség szerinti megoszlása (2000)
A 15 évesek olvasási-szövegértési teljesítményének megoszlása a PISA-vizsgálat teljesítményszintjeinek megfelelően, percentilisenkénti szerint

Átlag Standard eltérés Percentilis
5. 10. 25. 75. 90. 95.
átlagos pont- szám S. E. átlagos pont- szám S. E. pont- szám S. E. pont- szám S. E. pont- szám S. E. pont- szám S. E. pont- szám S. E. pont- szám S. E.
Ausztrália 528 (3,5) 102 (1,6) 354 (4,8) 394 (4,4) 458 (4,4) 602 (4,6) 656 (4,2) 685 (4,5)
Ausztria 507 (2,4) 93 (1,6) 341 (5,4) 383 (4,2) 447 (2,8) 573 (3,0) 621 (3,2) 648 (3,7)
Belgium 507 (3,6) 107 (2,4) 308 (10,3) 354 (8,9) 437 (6,6) 587 (2,3) 634 (2,5) 659 (2,4)
Csehország 492 (2,4) 96 (1,9) 320 (7,9) 368 (4,9) 433 (2,8) 557 (2,9) 610 (3,2) 638 (3,6)
Dánia 497 (2,4) 98 (1,8) 326 (6,2) 367 (5,0) 434 (3,3) 566 (2,7) 617 (2,9) 645 (3,6)
Egyesült Államok 504 (7,1) 105 (2,7) 320 (11,7) 363 (11,4) 436 (8,8) 577 (6,8) 636 (6,5) 669 (6,8)
Egyesült Királyság 523 (2,6) 100 (1,5) 352 (4,9) 391 (4,1) 458 (2,8) 595 (3,5) 651 (4,3) 682 (4,9)
Finnország 546 (2,6) 89 (2,6) 390 (5,8) 429 (5,1) 492 (2,9) 608 (2,6) 654 (2,8) 681 (3,4)
Franciaország 505 (2,7) 92 (1,7) 344 (6,2) 381 (5,2) 444 (4,5) 570 (2,4) 619 (2,9) 645 (3,7)
Görögország 474 (5,0) 97 (2,7) 305 (8,2) 342 (8,4) 409 (7,4) 543 (4,5) 595 (5,1) 625 (6,0)
Írország 527 (3,2) 94 (1,7) 360 (6,3) 401 (6,4) 468 (4,3) 593 (3,6) 641 (4,0) 669 (3,4)
Izland 507 (1,5) 92 (1,4) 345 (5,0) 383 (3,6) 447 (3,1) 573 (2,2) 621 (3,5) 647 (3,7)
Japán 522 (5,2) 86 (3,0) 366 (11,4) 407 (9,8) 471 (7,0) 582 (4,4) 625 (4,6) 650 (4,3)
Kanada 534 (1,6) 95 (1,1) 371 (3,8) 410 (2,4) 472 (2,0) 600 (1,5) 652 (1,9) 681 (2,7)
Korea 525 (2,4) 70 (1,6) 402 (5,2) 433 (4,4) 481 (2,9) 574 (2,6) 608 (2,9) 629 (3,2)
Lengyelország 479 (4,5) 100 (3,1) 304 (8,7) 343 (6,8) 414 (5,8) 551 (6,0) 603 (6,6) 631 (6,0)
Luxemburg 441 (1,6) 100 (1,5) 267 (5,1) 311 (4,4) 378 (2,8) 513 (2,0) 564 (2,8) 592 (3,5)
Magyarország 480 (4,0) 94 (2,1) 320 (5,6) 354 (5,5) 414 (5,3) 549 (4,5) 598 (4,4) 626 (5,5)
Mexikó 422 (3,3) 86 (2,1) 284 (4,4) 311 (3,4) 360 (3,6) 482 (4,8) 535 (5,5) 565 (6,3)
Németország 484 (2,5) 111 (1,9) 284 (9,4) 335 (6,3) 417 (4,6) 563 (3,1) 619 (2,8) 650 (3,2)
Norvégia 505 (2,8) 104 (1,7) 320 (5,9) 364 (5,5) 440 (4,5) 579 (2,7) 631 (3,1) 660 (4,6)
Olaszország 487 (2,9) 91 (2,7) 331 (8,5) 368 (5,8) 429 (4,1) 552 (3,2) 601 (2,7) 627 (3,1)
Portugália 470 (4,5) 97 (1,8) 300 (6,2) 337 (6,2) 403 (6,4) 541 (4,5) 592 (4,2) 620 (3,9)
Spanyolország 493 (2,7) 85 (1,2) 344 (5,8) 379 (5,0) 436 (4,6) 553 (2,6) 597 (2,6) 620 (2,9)
Svájc 494 (4,2) 102 (2,0) 316 (5,5) 355 (5,8) 426 (5,5) 567 (4,7) 621 (5,5) 651 (5,3)
Svédország 516 (2,2) 92 (1,2) 354 (4,5) 392 (4,0) 456 (3,1) 581 (3,1) 630 (2,9) 658 (3,1)
Új-Zéland 529 (2,8) 108 (2,0) 337 (7,4) 382 (5,2) 459 (4,1) 606 (3,0) 661 (4,4) 693 (6,1)
OECD összes 499 (2,0) 100 (0,8) 322 (3,4) 363 (3,3) 433 (2,5) 569 (1,6) 622 (2,0) 653 (2,1)
Országok átlaga 500 (0,6) 100 (0,4) 324 (1,3) 366 (1,1) 435 (1,0) 571 (0,7) 623 (0,8) 652 (0,8)
Nem OECD- országok
Brazília 396 (3,1) 86 (1,9) 255 (5,0) 288 (4,5) 339 (3,4) 452 (3,4) 507 (4,2) 539 (5,5)
Lettország 458 (5,3) 102 (2,3) 283 (9,7) 322 (8,2) 390 (6,9) 530 (5,3) 586 (5,8) 617 (6,6)
Liechtenstein 483 (4,1) 96 (3,9) 310 (15,9) 350 (11,8) 419 (9,4) 551 (5,8) 601 (7,1) 626 (8,2)
Oroszország 462 (4,2) 92 (1,8) 306 (6,9) 340 (5,4) 400 (5,1) 526 (4,5) 579 (4,4) 608 (5,3)

Forrás: Education at a Glance, 2002. A5.2. táblázat
OECD PISA-adatbázis, 2001. A számítási módot lásd a www.oecd.org/els/education/eag2002 és a www.pisa.oecd.org weboldalon.

A honlapon található tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést azonban kifejezetten megtiltja.