2019. szeptember 19., csütörtök , Vilhelmina

1055 Bp., Szalay u. 10–14.

Tel.: (+36-1) 235-7200

Fax: (+36-1) 235-7202

magyar english
Elfelejtett jelszó

Arany János Programok  IKT  OFI  OKJ  SDT  Vizsgacentrum  biztonságos iskola  egészségtudatos iskola  erőszakmentes  kiadvány  konferencia  kétszintű érettségi  letölthető  oktatás  próbaérettségi  pályázat  rendezvény  ÚPSZ  Új Pedagógiai Szemle  érettségi 

Intézeti folyóiratok

Köznevelés
Új Pedagógiai Szemle
Educatio
Könyv és nevelés
Kattintson ide a rendeléshez!
Tudástár >> Tanulás-tanítási módszerek fejlesztése >> Környezeti nevelési együttműködés

Környezeti nevelési együttműködés

2009. június 17.

OECD-ENSI – Magyarország

Országos Közoktatási Intézet, 2002
Szerkesztette: Mihály Ildikó
John Elliot tanulmányát fordította: Heitzmann Judit
© Dr. Havas Péter, Varga Attila, Dr. Csobod Éva, Fűzné Kószó Mária, Iván Zsuzsanna

ISBN: 963 682 499 1


Tartalom

  • Bevezetés: • Mi az ENSI?
    Az "Environmental School Initiatives", azaz a Környezeti Iskolai Kezdeményezésének, mint egy, az OECD égisze alatt működő decentralizált nemzetközi hálózat alakult meg, és félig autonóm szervezete az Oktatási Kutatási és Innovációs Központnak, a CERI-nek...
  • Havas Péter • Az OECD ENSI szerepe a magyarországi környezeti nevelés és a közoktatás fejlesztésében
    A pedagógiai innovációk terén egy nemzetközi együttműködés akkor hatékony, ha befolyást gyakorol az adott ország oktatáspolitikájára is, ha új tartalmi irányokat ad a pedagógia elméleti építkezéséhez és gyakorlati fejlesztéséhez. Az 1980-as évek derekától felgyorsuló magyarországi társadalmi-gazdasági rendszerváltozás egyben a pedagógia gyakorlatának modernizálását és a közoktatás rendszerváltását is következményezte...
  • John Elliot • Az iskolai környezeti nevelési fejlesztésekről az OECD ENSI szervezet tevékenysége • Beszámoló az ausztriai Linzben 1998. október 3. és 7. között megrendezett nemzetközi konferenciáról
    Az OECD/CERI az ausztriai Oktatási Minisztérium javaslatára hozta létre az ENSI-t 1986-ban. Ez a döntés időben egybeesett két, egymással összefüggő tényezővel. Az egyik az volt, hogy akkoriban már sok OECD országban megjelentek az alulról szerveződő érdekvédelmi csoportok, és ezek a gazdaság irányította technikai fejlődés környezeti hatásait illetően aggodalmuknak is hangot adtak. A másik pedig az volt, hogy ugyanezen országok kormányainak szembe kellett nézniük azzal a rengeteg feladattal is, amit a gyors gazdasági és társadalmi változások következtében kialakult összetett társadalom rótt az oktatásra. Ennek következtében sok ország felülvizsgálta meglehetősen központi irányítású és bürokratikus nemzeti tantervi politikáját, és a tantervi kezdeményezések tekintetében a korábbinál lényegesen több felelősséget hárított az iskolákra és helyi közösségekre.
  • Varga Attila • A magyarországi ökoiskolák hálózata
    Az ökoiskola-hálózat létrehozását több szükséglet is motiválta. Egyfelől a nemzetközi pedagógiai innovációs folyamatokban egyre nagyobb szerepet kapnak az iskolák ökologizációjával foglalkozó kezdeményezések, és az ökoiskola-hálózat ezeknek a kezdeményezéseknek a reprezentációjára vállalkozik. Másfelől a magyarországi iskolaszintű környezeti nevelési, iskola-ökologizációs programok számára szeretne fórumot teremteni...
  • Csobod Éva • OECD-ENSI Pedagógusképzés-akciókutatás 1999-2002 • Oktatás, környezeti nevelés a fenntarthatóságért
    A környezeti nevelés célja és eszközrendszere a fenntartható fejlődés folyamatába ágyazódik, annak kritikus, a történéseket is befolyásoló eleme, mely egyaránt figyel a helyi és globális környezeti problémákra, és társadalmi részvételre sarkall...
  • Fűzné Kószó Mária - Iván Zsuzsanna • Akciókutatás a tanárképzős hallgatók környezeti nevelési programjában és tanítási gyakorlatában
    A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Kar Biológia Tanszéke 2000-ben csatlakozott az OECD-ENSI nemzetközi projekthez. Csatlakozásunkkal a környezeti nevelési tevékenységünket kívánjuk hatékonyabbá tenni. A nemzetközi tapasztalatok alapján a fejlesztő munka során az akciókutatás módszerét alkalmazzuk...

A honlapon található tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést azonban kifejezetten megtiltja.