2019. június 25., kedd , Vilmos

1055 Bp., Szalay u. 10–14.

Tel.: (+36-1) 235-7200

Fax: (+36-1) 235-7202

magyar english
Elfelejtett jelszó

Arany János Programok  IKT  OFI  OKJ  SDT  Vizsgacentrum  biztonságos iskola  egészségtudatos iskola  erőszakmentes  kiadvány  konferencia  kétszintű érettségi  letölthető  oktatás  próbaérettségi  pályázat  rendezvény  ÚPSZ  Új Pedagógiai Szemle  érettségi 

Intézeti folyóiratok

Köznevelés
Új Pedagógiai Szemle
Educatio
Könyv és nevelés
Kattintson ide a rendeléshez!
Tudástár >> Tanulás-tanítási módszerek fejlesztése

1. Miért érdemes projektérettségit tennie?

2009. június 17.

1. Miért érdemes projektérettségit tennie?

A projektérettségi új lehetőség a középiskolai tanulmányokat lezáró vizsgák világában. Először 2005-ben nyílt rá alkalom. Ilyen típusú érettségit jelenleg több tárgyból lehet tenni, a következő leírások az ember- és társadalomismeret, etika, illetve társadalomismeret, valamint emberismeret és etika tantárgyakra vonatkoznak elsősorban. A projekt kifejezésre sajnos nincs igazán megfelelő magyar szó (kiejtése: projekt). Ismerkedjen meg a szó jelentéstartalmával, hogy tudja, minek a választását ajánljuk Önnek!

1.1. Mi is az a projekt?

Köznapi értelemben egy összetett feladat elvégzésének tervét, a megvalósítás feltételeit, módszereit, folyamatát foglalja magába. A médiában nagyon különböző nagyságrendű és célú projektekről olvashat, például: távoktatási projekt, parktisztítási projekt, a szelektív hulladékgyűjtés megszervezésének projektje, útépítési projekt, Európa kulturális fővárosa projekt. Az egyes feladatok időtartama és költségigénye igen eltérő lehet, a néhány órástól a több éven át tartóig, az önkéntes munkán alapulótól kezdve a több milliárdos beruházásig. A pályázatok többségében is projektötleteket, terveket várnak a kiírók.

Feladat:

  • Figyelje néhány napon keresztül, hogy milyen összefüggésben hangzik el a rádióban vagy a tévében a projekt szó!

1.2. Projektek az iskolában

Egyes iskolákban természetessé vált, hogy vannak projektnapok, projekthetek vagy olyan órák, amikor projekteket készítenek. Ilyenkor egy-egy feladatot úgy valósítanak meg – többnyire kisebb csoportokban –, hogy nagymértékben érvényesül a diákok önállósága, és megnyilvánulhat egyéni érdeklődésük. Egyaránt fontos a produktum és a megvalósítás folyamata is. Ha egy projekt keretében például a diákok lakóhelyük fontos műemlékéről makettet készítenek, akkor megismerkednek az épülettel, elsajátítják a makett készítésének lépéseit, átélik a közös tervezés időszakát. A projektfeladat célja ugyan az említett kész makett, de a munka menete legalább ugyanannyi tanulsággal szolgál: a résztvevők együttműködnek, kommunikálnak egymással, fejlődik problémamegoldó képességük, toleranciájuk.

Feladat:

  • Ha már részt vett valamilyen projekt elkészítésében, foglalja össze, milyen tapasztalatokra tett szert.

1.3. Mi a projektérettségi?

Egyszerre jelent vizsgát és menetközben történő projektalapú tanulást. Lényege, hogy hosszabb időszak alatt egy Ön által kiválasztott témában el kell készítenie egy produktumot, egy házi dolgozathoz hasonló írásos művet, audiovizuális terméket, vagy szerveznie kell valamilyen rendezvényt. Feladatai a tervezéstől az érettségi dolgozat megfelelő formába öntéséig terjednek. Tevékenységének egyes lépéseit és az Ön által készített alkotást egyaránt értékelik. A szóbeli vizsgán pedig meg kell védenie alkotását az érettségi bizottság tagjai előtt.

1.4. Előnyök, amiért a projektérettségit érdemes választania

Számos előnye van a hagyományos tantárgyi érettségikhez képest. Ezen érvek összegyűjtésével szeretnénk bátorítani Önt, hogy jelentkezzen projektvizsgára.

  • Nagyfokú választási lehetőséget biztosít Önnek mind a témát, mind a műfajt illetően.
  • Nemcsak a tanárával működhet együtt, hanem segítséget kaphat akár szüleitől, akár más felnőttektől, sőt a kortársaitól is.
  • A projekt során kreativitása, alkotói szabadsága kerül előtérbe.
  • A projektérettségi segít az egész életet átszövő tanuláshoz szükséges készségei, kompetenciái elsajátításában, egy új típusú tanulni tudás megtanulásában.
  • A legjobb lehetőség arra, hogy felkészüljön egy későbbi szakdolgozat vagy szakmai házi dolgozat megírására.
  • Mire Ön elkészül a projekttel, várhatóan a következő területeken fejlődnek készségei, kompetenciái: gondolkodás, információszerzési képesség, szövegértés, szövegalkotás, problémamegoldás, véleményalkotás és véleménynyilvánítás, tolerancia, konfliktuskezelés, autonómia, felelősségvállalás, együttműködés, választás és döntés, időbeosztás.
  • Bizonyíthatja szervezési készségét, filmforgatókönyv-írói vagy fotóművészi képességeit.

Feladat:

  • Emelje ki a fentiekből az Ön számára legfontosabb három felsorolt szempontot!
  • Ki tudná egészíteni a felsorolást új szempontokkal?

1.5. Nehézségek a projektérettségizők életében

  • Önállóan kell beosztania a rendelkezésére álló időkeretet.
  • Új helyzetben, a megszokottól eltérő körülmények között kell kipróbálnia magát.
  • Folyamatos munkát várnak Öntől, munkanaplója erre fogja figyelmeztetni.
  • Ötleteinek lehet, hogy pénzügyi akadályai lesznek (filmforgatását nem segíti egy egész stáb).
  • Mások munkáját, szabadidejét kell igénybe vennie.
  • A megszerkesztettségnek, az arányoknak nemcsak néhány oldalon át, hanem az egész dolgozatban érvényesülniük kell.
  • Nehéz helyzetben van, ha nem ért a szövegszerkesztéshez, és mindent kézzel kell írnia.

Feladat:

  • Gondolja végig, mely szempontok jelentenek gondot az Ön számára!

Fontos! Ezt a típusú érettségit csak akkor érdemes választania, ha valóban kedvet, elhivatottságot érez!

A honlapon található tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést azonban kifejezetten megtiltja.