2020. május 25., hétfő , Orbán

1055 Bp., Szalay u. 10–14.

Tel.: (+36-1) 235-7200

Fax: (+36-1) 235-7202

magyar english
Elfelejtett jelszó

Arany János Programok  IKT  OFI  OKJ  SDT  Vizsgacentrum  biztonságos iskola  egészségtudatos iskola  erőszakmentes  kiadvány  konferencia  kétszintű érettségi  letölthető  oktatás  próbaérettségi  pályázat  rendezvény  ÚPSZ  Új Pedagógiai Szemle  érettségi 

Intézeti folyóiratok

Köznevelés
Új Pedagógiai Szemle
Educatio
Könyv és nevelés
Kattintson ide a rendeléshez!
Tudástár >> Sajátos nevelési igényű tanulók >> Befogadó iskolák, elfogadó közösségek

Utószó helyett

2009. június 17.

Utószó helyett

Amikor a tanulmányok elkészültek, véglegesítésük előtt megkérdeztük olyan szakemberek véleményét, akik az elmúlt évek során sokféle tapasztalatot gyűjtöttek a sajátos nevelési igényű gyermekek neveléséről-oktatásáról: speciális gyógypedagógiai intézmények vezetői és pedagógusai, szakértők és szaktanácsadók, tanítók és tanárok.

A szakmai tanácskozás lehetőséget adott a fogyatékossággal élő személyek esélyeivel, lehetőségeivel kapcsolatos eltérő vélemények és elgondolások megismerésére, azok cseréjére.

A beszélgetés során a résztvevők nemcsak a tanulmányok üzeneteit ismerhették meg, hanem az akciókutatást végzők élményeit, tapasztalatait, kételyeit is.

Köszönet illeti őket tanácsaikért, kiváló ötleteikért, az egyértelműen megnyilvánuló segítő szándékukért.

Elkötelezettségük erejét jelzik a megbeszélésen elhangzott mondatok – melyek közül néhányat válogatás nélkül adunk közre, azt remélve, hogy további gondolkozásra, együttműködésre, az integrált nevelés-oktatás témájában folyamatos párbeszédre serkentsék az olvasókat.

  • „Merni és tudni kell segítséget kérni egymástól.”
  • „Nem gondoltuk, hogy a gyógypedagógusok számára is hasznos, amit mondunk.”
  • „Van recept? Lehet. Az attitűdváltás mindenképpen lényeges szerepet kap benne.”
  • „Ha a hátrányos helyzetű gyermekek közé integráljuk a fogyatékost, akkor az lesz az ő közös szegregálásuk.”
  • „A többi szülő elviszi a gyereket, ha fogyatékost integrálunk az iskolába.”
  • „A részképesség-problémás tanulók fejlesztéséhez is adjon segítséget a szegregált intézményhálózat.”
  • „1927-ben azt írta a Néptanítók Lapja, hogy minden nyomorék gyermek számára biztosítani kell az oktatást és a tanító dolga kiűzni a gyerekekből a nyomorékságtudatot.”
  • „Nem jó a túl gyors átállás. Ne használják az iskolák menekülési útvonalnak az integrálást.”
  • „Irányítja valaki az integrációt?”
  • „Nem attól kell félni, hogy hideg integráció történik. Nem az integráció fajtájának a meghatározása a lényeg: ha ott van a gyerek, akkor egyszerűen meg kell oldani a problémát.”
  • „Az érintetteknek nincs értelmiségi rétegük.”
  • „Arra kell nevelni őket, hogy felnőtt korukban tudják a saját érdekeiket képviselni.”
  • „Nem az a kérdés, hogy hideg integráció folyik a befogadó intézményben vagy valami más? Az a kérdés, hogy kivesszük a gyereket a családjából vagy nem.”
  • „Minden iskolának meg kell tanulni befogadónak lenni.”
  • „A felső tagozatban megszakad a lendület. Tanáré is, gyermeké is.”
  • „Mindennapos dolog: ha az igazgató biztonságban érzi magát, kinyitja az ajtót.”
  • „A pedagógiai intézetek vegetálnak – pedig a szerepük óriási.”
  • „Az igazgatók elkötelezettsége nélkül ez nem működik.”
  • „Hogy hány százalék lehet a fogyatékos gyermekek aránya egy osztályban? Legfeljebb 25% – de az már nagyon végső esetben. Különben veszélyezteti a sikert.”
  • „Hol vannak az igazgatók? A szegregált iskola vezetőjének vállalnia kell, hogy ő maga keressen lehetőségeket a tanítványai integrálódásához.”
  • „Az integráló iskolákban megreked a kezdeti lelkesedés.”
  • „Ezt nem lehet egyedül csinálni. Szükség van a sikerhez mindenféle szakemberre.”

 

A honlapon található tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést azonban kifejezetten megtiltja.