2019. augusztus 21., szerda , Sámuel, Hajna

1055 Bp., Szalay u. 10–14.

Tel.: (+36-1) 235-7200

Fax: (+36-1) 235-7202

magyar english
Elfelejtett jelszó

Arany János Programok  IKT  OFI  OKJ  SDT  Vizsgacentrum  biztonságos iskola  egészségtudatos iskola  erőszakmentes  kiadvány  konferencia  kétszintű érettségi  letölthető  oktatás  próbaérettségi  pályázat  rendezvény  ÚPSZ  Új Pedagógiai Szemle  érettségi 

Intézeti folyóiratok

Köznevelés
Új Pedagógiai Szemle
Educatio
Könyv és nevelés
Kattintson ide a rendeléshez!
Tudástár >> Konferenciák, rendezvények eredményei >> Az Országos Közoktatási Intézet konferenciája, 2005 - Új vizsga – új tudás? >> Vitafórumok és szakmai műhelyek >> 4. szakmai műhely: az IKT szerepe a tanulási környezetben

Tapasztalataim a think.com használatáról

2009. június 17.

Csekeiné Vagács Zsuzsa

Tapasztalataim a Think.com használatáról

Mint minden pedagógus, aki nem a számítástechnikával foglalkozik, én is úgy gondoltam, hogy egyszerű tanítóként nem rendelkezem megfelelő színvonalú informatikai alapokkal, csak egyszerű felhasználói ismeretekkel, így alkalmatlannak tartottam magam arra, hogy a tanítás-tanulás folyamatában alkalmazzam a számítógépet. Saját tanítványaimból kiindulva azonban tudtam, hogy nem hagyhatom ki a tanítási folyamatból az IKT-eszközöket, mert a gyerekek életében a későbbiekben úgyis meghatározó lesz a használatuk. Semmiképpen nem játszani szerettem volna a számítógéppel, hanem a tanórán akartam alkalmazni, bevonva a tanulási folyamatba. Ezt a lehetőséget jelentette számomra a Think.com rendszer, melyet 2004 nyarán ismertem meg. A gyerekekkel októbertől kezdtük el használni az óraszámbeli korlátok, illetve a technikai lehetőségek miatt délutáni szabadidős foglalkozás keretében, de ma már egyre gyakrabban alkalmazzuk a délelőtti órákon is. Amikor először használtuk, a a diákjaim másodikosok, tehát 7-8 évesek voltak.

Amikor először találkoztam a Think.com rendszerrel, nyolc jellemzője ragadott meg:

  1. ingyenes az iskola számára;
  2. könnyen tudják használni a gyerekek, a pedagógusnak elég csak számítógép- használói alapismeretekkel rendelkeznie;
  3. a számítógép erős motivációs eszköz lehet;
  4. színesítheti a tananyag feldolgozását, új perspektívákat kínál a tanítási- tanulási folyamatban;
  5. nemcsak az iskolában látható, hozzáférhető;
  6. nincsenek rajta reklámok, így védettebb környezetben barangolhatnak a gyerekek, mint a világhálón;
  7. egy kéttannyelvű általános iskolában elengedhetetlen, hogy a gyerekek érintkezzenek a tanult nyelvet anyanyelvként beszélő diákokkal, így ez is megoldottá válik;
  8. szülői oldallal is rendelkezik.

Elsőként ez utóbbit, a szülői oldalt kezdtem használni. Egyrészt itt kipróbálhattam a program lehetőségeinek jelentős részét, másrészt így a szülő és az iskola kapcsolata újabb színtérrel gazdagodhatott. Erről az oldalról a szülők általában a hónap elején vagy akár folyamatosan, gyorsan és könnyen tájékozódhatnak az iskolai rendezvényekről, feladatokról. Az oldal megtekintéséhez nem kell külön Think.com hozzáféréssel rendelkezniük, otthoni vagy munkahelyi számítógépeikről bármikor, éjjel-nappal informálódhatnak a tudnivalókról. (Így elkerülhető a telefonálás, amit minden osztályfőnök jól ismer.) Mindezek eredményeképp hatékonyabbá vált az iskola kommunikációja az örökké elfoglalt szülőkkel.

A rendszer bevált, a kezdeményezést a szülők szívesen fogadták, ez pedig arra motivált, hogy a diákokkal minél hamarabb kezdjük el a munkát. Nagyon tetszett a szülőknek és a gyerekeknek is, hogy saját oldaluk lehet, melyet bármilyen programozási nyelv ismerete nélkül létre tudnak hozni. Könnyen érthetőek a rajzos ikonok, ezekkel a diákok minimális tanítói segítséggel képesek voltak szöveget megjeleníteni. A gyerekek közül természetesen már többen kezelték a számítógépet, de többnyire csak valamilyen játékot játszottak rajta.

Nagyon fontos volt, hogy csak eleinte volt szükség némi tanítói magyarázatra, így hamar, szinte azonnal neki tudtak állni a munkának. Az első oldalon egy rövid bemutatkozás elkészítése volt a gyerekek feladata. Nagyon jó volt megtapasztalni, hogy nem kötelező jelleggel, hanem belső motivációjuk hatására vettek részt a munkában. Izgatottan dolgoztak, szinte mondatonként mentették el a szöveget, majd ellenőrizték, hogy valóban megjelenik-e az oldalon és tényleg látják-e a többiek. Szinte euforikus lett a hangulat, mert munkájuk gyümölcsét azonnal láthatták. Véleményem szerint a gyors eredmény, ez a sebesség nagyon fontos volt a kicsiknek és hasznukra vált, különben könnyebben és többen feladták volna.

A rendszer nagy előnye az, hogy bárhonnan elérhető, így a gyerekek munkájukat hazavihetik, mindenkinek megmutathatják, otthon is folytathatják. Fontosnak és a felhasználók szempontjából lényegesnek tartom, hogy a Think.com rendszerben a tanulóknak nem kell a szerkesztéssel bajlódni, elég csak a tartalommal foglalkozni. Azzal sem kellett törődniük, hogy munkájuk olvasható, rendes, tiszta, egyszóval „tanárbarát” legyen.

Mindenki igyekezett a legjobbat adni, a máskor félénk, gátlásos, visszahúzódó gyerek is izgatottan dolgozott. A legmeglepőbb az volt számomra, hogy a diákok közösségben dolgoztak, alkalmi csoportok alakultak ki majd bomlottak fel, úgy segítették egymást, ahogyan azt a pedagógiai és pszichológiai könyvek írói elképzelik, méghozzá tanári beavatkozás, noszogatás nélkül. A rendszer használatának leglényegesebb hatása a motiváció növekedése volt.

A Think.com bemutatása

A Think.com lehetőségei közül jelenleg az alábbiakban felsoroltakat használjuk.

  1. My website.
  2. E-mail, illetve sticky: ez volt a gyerekek körében a legnépszerűbb, mert gyors, tömör, egyszerű.
  3. People: ezzel a funkcióval a felhasználók lapjai nézhetők meg, itt lehet ötleteket gyűjteni, idegen nyelvi üzeneteket hagyni, jó a nyelvtudás (köznapi formák) használatára.

Lenne egy negyedik opció is: a csoportlétrehozás vagy a meglévő (a világ bármely pontján működő) csoport munkájához kapcsolódás lehetősége. A csoport alakításának szempontja az azonos érdeklődési terület lehet.

Alkalmazási területek (alsós gyerekeknél):

  1. szorgalmi feladatok kiadása, azok könnyű és gyors ellenőrzése;
  2. felzárkóztatást célzó munka;
  3. csoportmunka;
  4. házi dolgozatok leadása, például olvasónapló készítése;
  5. kapcsolattartás tartósan beteg gyerekekkel, pótlások;
  6. új tanulási és nyelvi formák megismerése, gyakori használata, például szavazás és vita kezdeményezése, témafelvetés, üzenet, ötletbörze.

Előnyök:

  1. a tanulók aktív tevékenységek útján, új dolgokat önállóan létrehozva, az eredményeket azonnal látva, azokat másokkal megosztva dolgozhatnak;
  2. a gép játszva tanít (a számítógépről a játék jut a gyerekek eszébe);
  3. élménygazdag tanulást tesz lehetővé;
  4. fejleszti a kreativitást;
  5. a gyerekek őket érintő és érdeklő dolgokkal is foglalkozhatnak;
  6. több oldalról is gyors visszajelzést kapnak;
  7. fejleszti írásbeli fogalmazáskészségüket, a kommunikációs kultúrát;
  8. problémamegoldó gondolkodásra tanít;
  9. egyszerű mindenki számára (kisiskolás kortól alkalmazható), könnyen kezelhető, érthető;
  10. fejleszti az önálló és csoportos kutatómunkát;
  11. nem hagyható ki a Think.com közösségépítő ereje sem, mert a leggyakrabban akarva akaratlanul (ismerve a magyarországi iskolák számítástechnikai helyzetét) csoportban, jó esetben párokban dolgoznak a gyerekek a gépeknél, így fontossá válik a kompromisszumkészség, az együttműködés, egymás támogatása – egyszóval előtérbe kerül a csoportmunkán alapuló kooperatív tanulás.

A honlapon található tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést azonban kifejezetten megtiltja.