2017. december 11., hétfő , Árpád

1055 Bp., Szalay u. 10–14.

Tel.: (+36-1) 235-7200

Fax: (+36-1) 235-7202

magyar english
Elfelejtett jelszó

Arany János Programok  IKT  OFI  OKJ  SDT  Vizsgacentrum  biztonságos iskola  egészségtudatos iskola  erőszakmentes  kiadvány  konferencia  kétszintű érettségi  letölthető  oktatás  próbaérettségi  pályázat  rendezvény  ÚPSZ  Új Pedagógiai Szemle  érettségi 

Intézeti folyóiratok

Köznevelés
Új Pedagógiai Szemle
Educatio
Könyv és nevelés
Kattintson ide a rendeléshez!
Nemzetközi kapcsolatok >> Olvasáskészség javítása

Nemzetközi projekt a szövegértési készség fejlesztéséért

2013. november 20.

A 2013 decemberében induló ISIT-projekt (Implementation Strategies for Innovation in Teachers’ Professional Development, Az innovációk megvalósításának stratégiái a pedagógusképzések területén) egy egyéves nemzetközi program, amely a szövegértési készség össztantárgyi fejlesztését és az erre felkészítő trénerek képzését tűzi ki célul. A projektben az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) is részt vesz.

A diákoknak a PISA szövegértési készségekre vonatkozó felmérésén elért gyengébb eredményei miatt sok európai országban az iskolai oktatás alapvető feladata az olvasási motiváció és az olvasási kompetenciák szisztematikus fejlesztése minden tantárgyi területen, felső tagozaton és középiskolában is. Ezt hangsúlyozza az Európai Unió is, és ennek jegyében közös kezdeményezéseket indítottak el az oktatási miniszterek egyetértésével.

Az anyanyelvi oktatást folytató szaktanárokon kívül a más tárgyak oktatói általában nem tekintik feladatuknak az olvasás- és íráskészség tanítását saját szakóráikon, azeket a tartalmakat nem építik be az órámenetbe.

Egy. az olvasáskészséggel foglalkozó elméleti és gyakorlati szakemberek nemzetközi csoportja az EU-s BaCuLit-projektben (Basic Curriculum in Teachers’ In-Service Training in Content Area Literacy in Secondary Schools, Alapozó tanárképzési program a középiskolai szaktárgyi olvasáskészség fejlesztésére) főként felső tagozatos és középiskolai tanárok számára dolgozott már ki tanár-továbbképzési keretet az olvasáskészség fejlesztése területén. 2014-ben az ISIT-projekt keretén belül lehetőség nyílik arra, hogy a BaCuLit-képzést az európai tanárképző intézmények programjaiba beépítsék.

A modulokból álló képzési programban az elmélet és a gyakorlat szorosan összefonódik. A programot hét tanárképző intézményben próbálták ki a célcsoporttal, s végül a program értékelése után kidolgozták a leghatékonyabbnak bizonyult végső verziót, hogy további BaCuLit-trénereket képezzenek egész Európában. Az ISIT-program lehetőséget biztosít arra, hogy a következő időszakban a tanár-továbbképzésekben dolgozók kapjanak BaCuLit-képzést, így ez a tudás is beépíthetővé válik a szokásos tanár-továbbképzések rendszerébe.

Németországban, Romániában és Magyarországon az olvasáskészség össztantárgyi fejlesztésében és a tanártrénerek képzésében várható előrelépés: a projekt ajánlásokat fogalmaz meg arra, hogy miként épülhet be a BaCuLit-képzés a tanárképzési és továbbképzési rendszerbe.

Partnerek:

  • Kölni Egyetem, koordinátor
  • Kecskeméti Tanítóképző Főiskola
  • Alexandru Gavra Tanárképzési Központ, Arad, Filocalia Alapítvány, Jászvásár és a Romániai Olvasástársaság (RWCT), Kolozsvár, Románia
  • LISUM, Berlin-Brandenburg és LSA, Hessen, Németország

További partnerek:

  • Liege Egyetem, Belgium
  • CARDET – Oktatástechnológiai Kutatások és Fejlesztések Központja, Nicosia, Ciprus
  • Jyväskylä Egyetem, Finnország
  • Arisztotelész Egyetem, Tesszaloniki, Görögország
  • Minho Egyetem, Braga, Portugália

A honlapon található tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést azonban kifejezetten megtiltja.