2017. december 18., hétfő , Auguszta

1055 Bp., Szalay u. 10–14.

Tel.: (+36-1) 235-7200

Fax: (+36-1) 235-7202

magyar english
Elfelejtett jelszó

Arany János Programok  IKT  MAG  OFI  SDT  Vizsgacentrum  adaptív  biztonságos iskola  egészségtudatos iskola  erőszakmentes  kiadvány  kompetencia  konferencia  oktatás  pályázat  rendezvény  tanulásszervezés  ÚPSZ  Új Pedagógiai Szemle  érettségi 

Intézeti folyóiratok

Köznevelés
Új Pedagógiai Szemle
Educatio
Könyv és nevelés
Kattintson ide a rendeléshez!
Kiadványaink

Médiatudatosság az oktatásban

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) mint a hazai oktatási ágazatirányítás egyik meghatározó háttérintézménye, minden évet egy olyan szakmai konferenciával zár le, amelynek témája kiemelt érdeklődésre tarthat számot az oktatás-nevelés szereplőinek

A konferencián számos neves szakember tartott előadást, például: Koltay András, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának tagja a médiaszabályozásról; Dr. Böröcz István a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap leköszönő vezérigazgatója a funkcionális és a digitális analfabetizmus különbségeiről beszélt. A plenáris előadáson Dr. Z. Karvalics László, Dr. Aczél Petra, Dr. László Miklós és Hargitai Lilla adott elő.

A Veszélyek, kockázatok című szekció témái közt megjelentek a bulvár veszélyei, az online adatvédelem és az áldozatvédelmi prevenció. A másik szekció az Információszerzés, olvasás, kommunikáció és a digitális média kihívásai címet viselte. A résztvevők itt megismerkedhettek média- és információhasználat, illetve az információs műveltség hazai és nemzetközi tapasztalataival, az olvasási készség és könyvtárhasználat összefüggéseivel, az új média hatásaival, az információs és kommunikációs technológiák tanulástámogató rendszereivel.

mediatudatossag_cover_180x250pxHartai László az EMEDUS-projekt eredményeit ismertette. A program 27 EU-országban vizsgálta a nemzeti tantervekben megjelenő médiatudatosságra nevelést, a médiaoktatás kimeneti követelményeit és a médiatanár-képzést.

A szekció-előadások során gyakorló pedagógusok és különböző projektek vezetői mutatták be, hogy a gyakorlatban hogyan lehet megvalósítani a médiatudatos nevelést. Az iskolai médiaoktatás című szekcióban megismerkedhetnek olyan módszerekkel, amelyek egyike például a gyerekek bevonására épít, vagy olyannal, amely az alsó tagozaton való filmkészítésre helyezi a hangsúlyt. A konferencián számos más érdekességről is szó esett, így például a digitális eszközök használatának a tanulókra és a pedagógusokra gyakorolt hatásáról.

A rendezvényről a budapesti Szent László Gimnáziumban működő médiafakultáción résztvevő tanulók készítettek filmeket, fotókat, amiket a konferencia végén be is mutattak a résztvevőknek.

Az esemény tanulságait Dr. Kaposi József, az OFI főigazgatója foglalta össze. Kiemelte, hogy számos előadás meghökkentő adatokat mutatott be a fiatalok médiafogyasztásával kapcsolatban, amelyre fontos, hogy a megújuló köznevelés is reagáljon, ezért is került be az új Nemzeti alaptantervbe a médiaműveltség növelése a tanulók körében.

 

Tartalomjegyzék

Előszó

Balog Zoltán: Köszöntő

Dr. Horváth Zsuzsanna: A médiatudatosságra nevelés

Dr. Böröcz István: Funkcionális és digitális analfabetizmus

Balatoni Monika: Közös felelősség – tudatos és felelősségteljes fiatalok a világhálón 

Dr. Aczél Petra: Médiaműveltség

Hargitai Lilla: Médiaoktatás és társadalmi tudatosság

Dr. Z. Karvalics László: „Jelentés-teli világra nyíló szárnyas kapu”

Dr. László Miklós: A hatástól az értésig

Lóránt Gergely: „Média-kannibalizmus avagy hogyan mentsük meg gyermekeinket a bulvártól"

Dr. Kiss András, Kocsis-M. Brigitta, Dr. Pataki Gábor: Az internet nem felejt

Dr. Varga Katalin: Tudatos média- és információhasználat – információs műveltség

Dr. Csík Tibor: Az olvasási készség összefüggése a könyv- és könyvtárhasználattal a 2011-es PIRLS-vizsgálatban

Dr. Forgó Sándor: Az újmédia hatása

Lengyelné Dr. Molnár Tünde: Az információs és kommunikációs technológiák mint tanulástámogató rendszer

Dr. Török Balázs: Országos médiumok az iskolákban

Interaktív kerekasztal-beszélgetés (Dr. Aczél Petra, Dr. Fehérvári Anikó, Dr. Csík Tibor, Dr. Gloviczki Zoltán)

Hartai László: A médiaoktatás a formális oktatásban

Bódis Kriszta: Van Helyed Alapítvány

Voglné Nagy Zsuzsanna, Lippai Edit: Generációk az oktatásban

Tömösközi Péter: Az egri pilot programok bemutatása

Végvári Roberta: A médiaoktatás tíz éve egy miskolci gimnáziumban

Nemesné Szentpétery Melitta: Filmkészítés alsó tagozaton, projektmunkával

Jakab György: Az iskola és a média világának integrációs lehetőségeiről

Geisbühl Tünde: Médiatudatosság fejlesztése a vizuális kultúra tantárgyban

Alexandrov Andrea: Integráció a gyakorlatban

Kerekasztal-beszélgetés a pedagógusok médiareprezentációjáról (Porogi András, Dr. Benda József, Horváth Vanda, Farkas Erika, Borókai Gábor, Mayer József)

Dr. Kaposi József: Zárszó

Dr. Hoffmann Rózsa: Médiatudatosságra nevelés

A konferencia programja

 

A kötet letölthető egyben a linkre kattintva.

A honlapon található tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést azonban kifejezetten megtiltja.